Studien visar: Nytt utsläppstest inte verkligt nog

2017-09-20 07:49  
Foto: Emission Analytics

De skulle täppa till hålen som upptäcktes i ”Dieselgate”. Men trots att man implementerat tuffare krav är certifieringstesten hopplöst dåliga. Det framgår i en ny studie.

När Volkswagens fusk i utsläppstester hösten 2015 blev offentliga var det en av de största skandalerna i bilhistorian. Över tio miljoner bilar hade manipulerats för att framstå som renare än vad de egentligen är.

Spola fram tiden två år och nu har man implementerat nya skärpta regler som ska se till att fusket aldrig ska kunna upprepas.

Men det verkar som att även de nya kraven är för tama. En ny studie av Emission Analytics visar att det fortfarande är en stor diskrepans mellan officiella- och verkliga utsläpp av skadliga kväveoxidpartiklar.

Läs mer om dieselskandalen här!

I underökningen testades en Volkswagen Golf och en Vauxhall (Opel) Insignia längs pendlingsstråk under rusningstid i London. Och resultaten var inte smickrande – Insignian hade utsläpp som låg 42 procent högre än de nya officiella RDE-värdena. Men jämfört med folkan var det bra, Golfen släppte ut 118 procent mer kväveoxid än deklarerat.

– RDE-testen skulle inte ge bilindustrin utrymme att gömma sina riktiga utsläpp – men det här pekar på motsatsen, säger Greenpeaceaktivisten Paul Morozzo i ett uttalande från organisationen.

Det nya RDE-testet (Real Driving Emissions) är ett komplement till den nya körcykeln WLTP (Worldwide Harmonised Light Vecihle Test Procedure) som började gälla i Europa från och med 1 september. Tanken är att de ska ge officiella utsläppssiffror som ligger närmare verkligheten. Emission Analytics studie visar dock på en stor brist.

– De här nya testen är inte ”verkliga” nog för att se till att de värsta nedsmutsarna hålls borta från våra vägar. Biltillverkare tillåts undvika rusningstrafik när de testar i stadsmiljö – vilket är ett stort misstag, säger Morozzo.

Felix Björklund

Mer om: Diesel Utsläpp

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt