Fordon

Studien visar: Nytt utsläppstest inte verkligt nog

Foto: Emission Analytics

De skulle täppa till hålen som upptäcktes i ”Dieselgate”. Men trots att man implementerat tuffare krav är certifieringstesten hopplöst dåliga. Det framgår i en ny studie.

Publicerad Uppdaterad

När Volkswagens fusk i utsläppstester hösten 2015 blev offentliga var det en av de största skandalerna i bilhistorian. Över tio miljoner bilar hade manipulerats för att framstå som renare än vad de egentligen är.

Spola fram tiden två år och nu har man implementerat nya skärpta regler som ska se till att fusket aldrig ska kunna upprepas.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här