Strid om svenska dieselåtgärder

2017-09-25 17:42  
Transportstyrelsen slår tillbaka mot Motormännens kritik om att myndigheten var handlingsförlamad när Volkswagens utsläppsfusk blev känt. Foto: Imago stock/IBL

Transportstyrelsen slår tillbaka mot Motormännen som i helgen anklagade myndigheten för att vara handlingsförlamad när Volkswagens utsläppsfusk blev känt hösten 2015.

– Vi skulle ha kunnat införa ett försäljningsförbud men det hade varit helt värdelöst, för de personbilar som såldes då var av senare utgåva och inte berörda. Det vi hade kunnat stoppa var ett par hundra små pickuper men vi bedömde att de företagare som hade beställt dessa var beroende av bilarna, säger Hans Norén, handläggare på Transportstyrelsen.

Enligt Transportstyrelsen fanns också alternativet att ge respektive fordonsägare böter för att deras bil inte var i föreskrivet skick.

– Men det tyckte vi inte heller var någon bra åtgärd, säger Norén.

Bakgrunden är alltså att Motormännen i helgen på DN Debatt anklagade Transportstyrelsen för att vara handlingsförlamad när det gäller frågan kring det man benämner "Volkswagens utsläppsfusk" som uppdagades hösten 2015.

Grundkritiken är att svenska myndigheter har lämnat ansvaret till bilimportörerna att åtgärda de felaktiga bilarna utan att följa upp arbetet.

Läs mer om dieselskandalen här!

Enligt Motormännen har utsläppsskandalen hanterats bättre av Transportstyrelsens motsvarigheter i Tyskland och Österrike där myndigheterna krävt att bilarna återkallats och åtgärdats.

– Hur ser Transportstyrelsen på situationen att bilmodeller som återkallats i Tyskland, Österrike och Frankrike fortfarande rullar på vägarna här? Det är Transportstyrelsens ansvar att konsumenterna i Sverige får samma åtgärder, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.

Men även här har Transportstyrelsen en avvikande uppfattning.

– Vi som nationell myndighet har ingen roll i kravställningen på tillverkarna, det är de nationer som har utfärdat typgodkännandet som kan ställa krav på vilka åtgärder som ska vidtas för att bilarna ska ställas i det skick som krävs för att uppfylla lagstiftningen, säger Hans Norén.

Läs mer: Uppdatering kan öka dieselförbrukningen

Motormännen kräver nu att regeringen medverkar till att Transportstyrelsen ”skyndsamt” ställer tvingade krav på åtgärder från biltillverkarna. När det gäller just Volkswagens omfattas cirka 226 000 bilar i Sverige. I nuläget har cirka 120 000 bilar åtgärdats, enligt företaget.

– Hundra procent kommer att vara väldigt svårt att uppnå. Det beror ytterst på att vid alla sådana här aktioner är det bilägarna som ska lämna in sin bil, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i Sverige.

– I Sverige, liksom i 24 av 28 EU-länder, så är det samma upplägg, det vill säga en frivillig aktion och inte en återkallaning. Återkallning genomför man som regel när det handlar om säkerhetsrelaterade frågor, säger Thomasfolk.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt