Strid om lutande snabbtåg

2008-10-27 10:22  

En spricka i axeln på ett hjulpar hos ett av de tyska järnvägarnas lutande snabbtåg har utlöst en häftig ordväxling mellan statliga järnvägsbolaget Deutsche Bahn och de tre järnvägstillverkarna Alstom, Bombardier och Siemens.

Vid en rutinkontroll upptäcktes en spricka i hjulaxeln i slutet av förra veckan. För att inte råka ut för axelbrott, vilket tidigare drabbat tyska snabbtåg, beslöt ledningen för tyska järnvägarna, DB, att stoppa trafiken med två tredjedelar av de 71 snabbtåg med lutningsteknik ICE-T som främst trafikerar östra delarna av Tyskland.

Det har i helgen lett till förseningar i trafiken och överfulla ersättningståg. Tyska järnvägschefen Hartmut Mehdorn riktade sig till det konsortium som levererar snabbtågen, som består av tillverkarna Alstom, Bombardier och Siemens.

Han har talat om ersättning för det inkomstbortfall som tågstoppet orsakar. Speciellt är det Alstom som står i skottgluggen, eftersom lutningstekniken kommer från italienska Fiat, vars järnvägsdivision numera ingår i franska Alstom.

Men på måndagsförmiddagen ger industrin svar på tal: Om järnvägsbolaget sagt till i tid hade vi kunnat åtgärda. Varför ska vi behöva läsa om sprickorna i pressen? Det inträffade kommer som en överraskning för oss.

Så sent som i augusti gjordes en inspektion av axeln och hjullagren, och då hittade man inget att anmärka på.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt