Fordon

Strid om lutande snabbtåg

En spricka i axeln på ett hjulpar hos ett av de tyska järnvägarnas lutande snabbtåg har utlöst en häftig ordväxling mellan statliga järnvägsbolaget Deutsche Bahn och de tre järnvägstillverkarna Alstom, Bombardier och Siemens.

Publicerad

Vid en rutinkontroll upptäcktes en spricka i hjulaxeln i slutet av förra veckan. För att inte råka ut för axelbrott, vilket tidigare drabbat tyska snabbtåg, beslöt ledningen för tyska järnvägarna, DB, att stoppa trafiken med två tredjedelar av de 71 snabbtåg med lutningsteknik ICE-T som främst trafikerar östra delarna av Tyskland.

Det har i helgen lett till förseningar i trafiken och överfulla ersättningståg. Tyska järnvägschefen Hartmut Mehdorn riktade sig till det konsortium som levererar snabbtågen, som består av tillverkarna Alstom, Bombardier och Siemens.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här