Strålkastartest: Bara en bil fick bra betyg

2016-03-31 10:29  
IIHS testar strålkastare i Virginia. Foto: IIHS

Bilstrålkastarnas förmåga att lysa upp vägen på natten varierar starkt mellan bilmärken och utrustningspaket, visar ett test med 31 bilar. Endast en fick bra betyg.

Amerikanska försäkringsbolagens organisation IIHS genomförde sitt första test av bilstrålkastare och dess förmåga att belysa vägen så att en förare hinner stanna i tid om ett hinder upptäcks. Samtidigt ställde man krav på att lamporna inte ska blända mötande trafik.

Man testade 31 olika bilmodeller. Bland de testade bilarna fanns sådana som utrustats med led-lampor i stället för halogenlampor, liksom kurvanpassade ljus och sådana som bländar av automatiskt.

I stort sett ger mer avancerad ljusteknik bättre resultat, men det är ingen självklarhet. Och det finns ingen teknik som är överlägsen en annan.

Bäst i testet blev Toyota Prius v, men först när den utrustats med led-lampor och avbländningsautomatik i ett tilläggspaket. I standardutförande klarade sig modellen dåligt.

Sämst klarade sig BMW 3-serien med halogenlampor. Där måste föraren halvera farten till 56 km/h för att upptäcka hinder på vägen jämfört med testvinnaren.

Bland bilar som fick omdömet ’acceptabelt’ finns Volvo S60, Audi A3 liksom ett par Lexusmodeller och några Volkswagen.

Bland bilar som fick omdömet ’dåligt’ finns flera amerikanska modeller som Buick, Cadillac, Chevrolet men även modeller från Mercedes.

Här finns alla bilmodeller och IIHS beskrivning av testerna.

 

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL