Störtat Boeing-plan för Lion Air borde aldrig lyft

2018-11-28 15:01  
Bild från sökandet av det kraschade flygplanet från Lion Air. Foto: AP Photo/Fauzy Chaniago/TT

Lion Air-flygplanet som störtade i Indonesien den 29 oktober borde aldrig ha startat. Det slår landets transportsäkerhetsmyndighet fast i en första preliminär haverirapport.

Det kraschade flygplanet upplevde ett tekniskt problem vid en tidigare flygning mellan Denpasar och Jakarta. Piloten kunde landa planet som planerat. Planet borde däremot ha stannat på marken, enligt haveriutredarna.

– Enligt vår åsikt så var planet inte längre flygdugligt och borde inte ha fortsatt flyga, säger Nurcahyo Utomo, flygansvarig vid myndigheten i samband med att en första haverirapport presenteras.

Läs mer: Flygmyndighet gör Boeing-varning om 737 Max obligatorisk efter Lion Air-krasch

Alla omkom

Samtliga 189 människor ombord omkom när planet störtade i havet och flygexperter har brottats med att kunna förklara varför ett av världens mest moderna och avancerade passagerarflygplan kraschade i gynnsamma flygförhållanden.

Utredarna har lyckats bärga en av planets så kallade svarta lådor, där flygdata lagras. Däremot har inte modulen för inspelning av rösterna i cockpit hittats.

Hittills har utredarna pekat på att planet hade problem med fartindikatorn under flygning och farhågor har lyfts om att flygbolaget, Lion Air, bara fortsatte använda planet trots upprepade problem dagarna före kraschen.

Läs mer: Störtade planet från Lion Air hade mätarfel

Boeing har kritiserats

Boeing har fått kritik för att företaget först efter olyckan gått ut med ett varningsmeddelande till piloter.

Där instrueras piloterna om hur de bör hantera felaktig information som en av planets viktigare sensorer skickar. Sensorn är avgörande för att hjälpa flygsystemet beräkna om flygplanets nos pekar rätt relativt till luftströmmarna. Utan korrekt information riskerar nosen att riktas för högt vilket kan göra att planet dyker.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt