Mitsubishi Heavy Industries levererar idag delar till flygplanet från sin Hiroshimafabrik för leverans från hamnstaden Kobe. Japanska leverantörer står för 20 procent av delarna i planet.
Boeings fraktversion av passagerarplanet 777 baseras på modellen 777-200 Worldliner. Planet kommer att kunna lasta 103 ton och får en räckvidd på 9045 km. Därmed blir det världens största tvåmotoriga fraktplan.
Det ska kunna erbjuda bättre bränsleekonomi än andra stora fraktflygplan, där exempelvis fyrmotoriga Boeing 747 Jumbo svarar för omkring hälften av fraktplanen i världen.
Hittills har Boeing fått 82 order på 777 F. Air France blir första kund att få ett plan i slutet av det här året.
Totalt har över tusen plan i 777-serien tillverkats sedan modellen introducerades i början av 1990-talet. Planet sätts samman i Boeings fabriker i Everett nära Seattle, där även den kommande men numera försenade modellen 787 Dreamliner tillverkas.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.