Större motor gör Prius snålare

2009-01-13 14:09  

Bättre aerodynamik, lättare delar och större cylindrar pressar bensinförbrukningen till 0,47 liter per mil i Toyotas nya Prius. Men litiumjonbatterier får vänta ett år, till de första laddhybriderna.

Den ytterligare sänkta bensinförbrukningen är huvudnumret när Toyota uppdaterar sin elhybridbil, som varit marknadsledande sedan den började säljas i sin första version 1997.

De två första generationerna vägde in på 0,57 respektive 0,51 liter per mil, och nu har åtgången minskats med ytterligare 8 procent, till 0,47 liter.

Det är vid jättebilmässan Naias i Detroit som Toyota har presenterat detaljerna kring den kommande tredje generationen av Prius. Förändringarna kommer i årsmodellen som kallas 2010 men som ska börja säljas redan före sommaren i år.

Paradoxalt nog beror besparingen i bränsle delvis på att den tidigare motorn med 1,5 liters cylindervolym byts mot en större, på 1,8 liter. Det gör att den kan gå på lägre varv vid höga hastigheter.

Toyota säger sig ha bytt ut 90 procent av drivlinan, och ettusen nya patent ska ha sökts för bilens tekniska nyheter. Modellen ska också ha tillbringat rekordmånga timmar i vindtunnellabbet. Luftmotståndskoefficienten har sänkts från 0,26 till 0,25, vilket enligt Toyota är marknadens lägsta.

Formmässigt förblir sig Priusen påfallande lik. Hjulbasen blir densamma. Takets högsta punkt flyttas bakåt en decimeter, vilket förstärker bilens kilform något och ger baksätespassagerare lite högre i tak.

Till tillbehören hör automatisk fickparkerare, solceller på taket och bilradar.

Som Toyota tidigare har avslöjat kommer Priusen inte att förses med litiumjonbatterier. Tillverkaren väljer att hålla sig till sina beprövade nickelmetallhydridbatterier.

Litiumjonbatterier, som är mer effektiva men svårare att bemästra i produktionen, kommer dock att användas när Toyota lanserar så kallade laddhybridbilar mot slutet av 2009. Runt 500 sådana bilar kommer att säljas till leasingoperatörer.

Bolaget upprepade att det tänker lansera en ren elbil 2012, avsedd för jobbpendlare. Som försmak visades konceptbilen FT-EV, byggd på samma bottenplatta som en befintlig Japanmodell kallad IQ.

Alexander Kristofersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt