Storleken spelar roll – i alla fall på elbilar

2009-10-09 07:46  

Supersmå elbilar är nästa drag från de japanska biltillverkarna. På Tokyo Motor Show visar både Toyota och Nissan upp nya konceptbilar.

Nissan presenterar sin tvåsitsigaLandglider , en drygt 1 meter bred och 3 meter lång mini-elbil med litiumjonbatterier under golvet och två elmotorer (inte hjulmotorer) som driver varsitt bakhjul individuellt.

Precis som den holländska motorcykeln/bilen Carver One lutar sig Land Glider genom kurvorna. En mängd sensorer känner av hur mycket lutning som behövs och en tredje elmotor justerar sedan vinkeln max 17 grader.

Toyota kan inte kontra med något lika smått, men visar sin lilla elbil FT-EV II för riktigt korta resor. Räckvidden är bara 90 kilometer. Maxfarten 100 km/h.

Redan i januari visade Toyota ett elbilskoncept kallatFT-EVpå bilsalongen i Detroit. Den eldrivna bilen baserades på lillaiQ.

Nu har Toyota vidareutvecklat konceptbilen, gjort den ännu mindre och suddat ut släktskapet med iQ

För att utnyttja utrymmet i kupén maximalt har Toyota minimerat instrumenteringen: det finns inget pedalställ, ingen konventionell växelspak och inte heller någon vanlig ratt, skriver Teknikens värld.

FT-EV II är i stället byggd med drive-by-wire-teknik som gör att alla bilens funktioner kan skötas med vred och spakar som sitter monterade på styret.

Baktanken med att utveckla små bilar med kort räckvidd är att de behöver mindre mängd batteri, vilket gör dem billigare och därmed lättare att sälja till en större publik, skriver Kanehira Maruo, omvärldsanalytiker på svenska ETC Battery and Fuelcells, i sitt nyhetsbrev om el- och hybridbilar.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt