Vi har för närvarande problem med inloggningen och har därför låst upp premiumartiklarna. Vi jobbar på problemet och hoppas lösa det så snart som möjligt!

Stora infrastrukturprojekt bromsas inte av coronaviruset

2020-05-22 09:12  
Bild från förra sommaren med bygget av Förbifart Stockholm. Foto: Fredrik Persson / TT

Västlänken, Norrbotniabanan och Förbifart Stockholm. Trafikverket ansvar för flera enorma infrastrukturprojekt i mångmiljardklassen. Men coronapandemin verkar inte innebära några större problem för byggena.

Vissa av Trafikverkets investeringar räknas som "stora projekt". Planerna bedöms vara särskilt komplexa eller kosta över fem miljarder kronor. Vid tillfället är åtta sådana projekt i byggfasen och hittills är de relativt oberörda av coronakrisen.

– De påverkas inte alls just nu. Man har kunnat jobba vidare som planerat, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

I höstas kom besked om att flera händelser har gjort att jätteprojektet E4 Förbifart Stockholm försenas fyra år och blir över tre miljarder dyrare än först beräknat. Coronakrisen har däremot inte förvärrat den prognosen.

Blir färdig tidigare

Även arbetet med Norrbotniabanan går som på räls, enligt Trafikverket och efter att en utländsk underleverantör hindrades från att komma till Sverige för att arbeta med Västlänken i Göteborg ska problemet nu vara löst.

Läs mer: Här är orsakerna till fördyringen av Förbifart Stockholm

– Fyrspårsutbyggnaden mellan Malmö och Lund ser till och med ut att bli färdig åtta, nio månader tidigare än projekterat, säger Bengt Olsson.

Anledningen till att projekten inte påverkats i hög grad handlar om att medarbetare hållit sig friska och kunnat jobba så vanligt.

– Jag vågar inte svara på hur entreprenörerna har följt Folkhälsomyndighetens råd, men en gissning är att många hållit sig friska för att de jobbar utomhus, säger Bengt Olsson.

"Ett skitigt jobb"

Bilden om få sjuka delas av fackförbundet Seko som har medlemmar inom de stora infrastrukturprojekten.

– Det är ett skitigt jobb med lera och gegga så generellt är det inte ett jobb där man håller på och pilar i ansiktet. Jag tror att det beror mycket på sådana saker, säger Sandra Lindström, ombudsman på Seko:s avdelning för Förbifart Stockholm.

Läs mer: Utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm nio miljarder dyrare

Men Trafikverket höjer ett varningens finger. Om krisen blir långvarig är risken att jätteprojekten ändå påverkas.

– Slår smittspridningen hårt mot en enskild arbetsplats kan det bli förseningar. Det har vi inte sett ännu, men det kan hända, säger Bengt Olsson.

Fakta: Trafikverkets stora projekt

Trafikverket har huvudansvar för totalt åtta stora projekt som just nu är i "byggfasen".

Det handlar om projekt som är särskilt komplexa eller vars kostnader överstiger fem miljarder kronor.

Dessa är:

Dalabanan

E4 Förbifart Stockholm

Fyrspåret Malmö-Lund

Getingmidjan

Marieholmsförbindelsen

Mälarbanan

Norrbotniabanan

Västlänken

Trafikverket har ytterligare stora projekt som är i planeringsfasen, till exempel Ostlänken.

Källa: Trafikverket

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt