Fordon

Stor rabatt för bränslecellsbilar

Japan tror på bränslecellsbilar som framtidens teknik. Enligt premiärminister Shinzo Abe är regeringen beredd att satsa motsvarande tre miljarder kronor i bidrag till bilköpare och mackägare de närmaste åren.

Publicerad

När Toyota och Honda nästa år börjar sälja sina bränslecellsbilar står den japanska staten beredd med subventioner som får den svenska supermiljöbilspremien att framstå som futtig. Rabatten till bilköparna blir minst 150 000 kronor per bil, vilket innebär att det förväntade priset stannar runt 350 000 kronor, skriver Reuters. Det motsvarar nypriset i Japan för en liten lyxsedan med konventionell drivlina, typ BMWs 3-serie. För att garantera långsiktighet vill regeringen behålla subventionerna minst fram till 2020.

En nyckelfråga för att bränslecellsbilar ska bli intressanta för konsumenterna är tillgången till vätgas. Japan har antagit en plan som innebär 100 tankstationer för vätgas i storstäderna senast april 2015. För att påskynda den lovar nu Shinzo Abe bidrag med 15 miljoner kronor per tankstation, ungefär hälften av den totala kostnaden.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här