Stor rabatt för bränslecellsbilar

2014-08-08 13:39  

Japan tror på bränslecellsbilar som framtidens teknik. Enligt premiärminister Shinzo Abe är regeringen beredd att satsa motsvarande tre miljarder kronor i bidrag till bilköpare och mackägare de närmaste åren.

När Toyota och Honda nästa år börjar sälja sina bränslecellsbilar står den japanska staten beredd med subventioner som får den svenska supermiljöbilspremien att framstå som futtig. Rabatten till bilköparna blir minst 150 000 kronor per bil, vilket innebär att det förväntade priset stannar runt 350 000 kronor, skriver Reuters. Det motsvarar nypriset i Japan för en liten lyxsedan med konventionell drivlina, typ BMWs 3-serie. För att garantera långsiktighet vill regeringen behålla subventionerna minst fram till 2020.

En nyckelfråga för att bränslecellsbilar ska bli intressanta för konsumenterna är tillgången till vätgas. Japan har antagit en plan som innebär 100 tankstationer för vätgas i storstäderna senast april 2015. För att påskynda den lovar nu Shinzo Abe bidrag med 15 miljoner kronor per tankstation, ungefär hälften av den totala kostnaden.

En bränslecellsbil drivs av en elmotor, som får ström från bränslecellen, vilken i sin tur omvandlar vätgas till elektricitet. Den går lika långt som en bensinbil på en tankning, och bränslepåfyllningen går lika fort. Utsläppen består enbart av vatten och lite värme.

Tillverkarna har de senaste åren reducerat kostnaden för att tillverka bränsleceller med 90 procent, genom att minska mängden ädelmetaller och industrialisera processen. Tillsammans med subventionerna gör det att bränslecellsbilar blir ett alternativ till hybrider i Japan.

– Subventionerna ger en enorm drivkraft för försäljningen, men de kommer inte att erbjudas för alltid och jag tror att budskapet här är att vi måste fortsätta att minska kostnaderna, säger Koichi Kojima, ingenjör på Toyota som har varit med i utvecklingen av Toyotas bränslecellsbilar, till Reuters.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt