Elbilar

Stor ökning av laddbara bilar förutspås

Volkswagens kommande elbil ID Crozz. Foto: VW

En flod av elektrifierande fordon är förestående. Enligt Transport & Environment kommer biltillverkarna år 2021 erbjuda hela 214 modeller – mer än en tredubbling mot dagens utbud i Europa.

Publicerad

Organisationen representerar ett 60-tal europeiska organisationer, primärt miljögrupper. Nu förutspår Transport & Environment en explosion av utbudet elektrifierade modeller under de kommande tre åren. Vid slutet av 2018 kunde Europas bilköpare välja mellan ett 60-tal elektrifierade bilmodeller – enligt T&E:s kalkyl kommer biltillverkarna år 2021 erbjuda hela 214 modeller, mer än en tredubbling mot i dag.

Deras analys baseras på data från marknadsundersökningsföretaget IHS Markit. T&E konstaterar att de flesta av biltillverkarna nu är redo för att fullt ut omfamna elektrifieringen – men för att kunna överge bensin och diesel måste ländernas regeringar se till att det finns skattemässiga incitament samt en fungerande laddinfrastruktur på plats.

92 elbilar och 118 laddhybrider

2021 kommer biltillverkarna ha ett utbud bestående av 92 helt elektrifierade modeller samt 118 laddhybrider. Och om utvecklingen följer prognosen så har 22 procent av de tillverkade fordonen år 2025 ett uttag för laddsladden.

Västeuropa, med länderna Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien kommer stå för den största produktionen – men 2025 är det Slovakien som förutspås ha den högsta andelen elektrifierade bilar per capita. Även Tjeckien och Ungern kommer utgöra betydande produktionscentra. Storbritanniens roll är dock svår att förutsäga innan EU-utträdet är avklarat. Ett annat viktigt område är batteritillverkning, där Europa är på väg att ta ett rejält kliv. Redan i dag är 16 anläggningar för litiumjonbattericeller planerade.

"Avgörande ögonblick"

– Det här är ett avgörande ögonblick för Europas bilindustri. Biltillverkarna investerar 145 miljarder euro i elektrifiering – och batteritillverkningen kommer äntligen till Europa. Framgångar inom det här området är en industriell topprioritering för EU. Vi behöver skicka en tydlig signal till industrin att det inte finns någon återvändo, och komma överens om att fasa ut försäljningen av bensin- och dieselbilar i städer, nationellt såväl som på EU-nivå. Förbränningsmotorns tid går mot sitt slut, säger Lucien Mathieu, analytiker inom transport och mobilitet hos Transport & Environment på deras hemsida.