Stor besvikelse för Hägglunds SEP

2007-07-23 09:06  

Hägglunds SEP har förlorat sin första stora strid. Fres, som är en av det brittiska försvarets största upphandlingar någonsin, blev en stor besvikelse för svenskarna. Storbritannien har valt att gå vidare med tre andra stridsfordon för ytterligare utvärdering.

SEP 8x8 ser ut som en grön plåtlåda. Den väger 24 ton, är mindre än sina konkurrenter, men tar mer last och kan snurra runt sin egen axel.

Stridsfordonet som tillverkats av BEA Systems Hägglunds rekordsnabbt.

Det brittiska försvaret ska köpa in 3.200 stridsfordon. Det sägs att ordern ska vara värd runt 200 miljarder kronor.

En anledning till det var att försöka bli färdig till någon gång innan april. Då skulle det brittiska jätteprojektet, FRES, Future Rapid Effect System, en av de största beställningarna sedan kriget starta.

BAE hoppades ta hem halva ordern i sin första strid. Men besvikelsen blev stor.

Den 7 juni stod det klart att britterna väljer tre andra fordon till den omfattande prövoperioden.

De som nu ska utvärderas är Boxer MRAV från Artec, Piranha V från General Dynamics och VBCI från Nexter.

Många aktörer inom industrin har varit med och tampats för att få ordern. Den brittiska armén har ett högt anseende och därmed är affär en merit för ytterligare export.

En av nyckelpersonerna bakom beslutet, Paul Beaver, är en opartisk teknisk rådgivare åt den brittiska försvarskommittén. Enligt honom är SEP tekniskt avancerad.

- Men var SEP tillförlitlig rent tekniskt och finansiellt? Det var viktiga aspekter för beställare, säger Paul Beaver till tidningen Protec.

SEP 8x8 har egentligen utvecklats på beställning av det svenska försvaret. Det är ett medeltungt stridsfordon, konstruerat i ett modellsystem och där all den senaste tekniken ska finnas tillgänglig.

Den version som stod färdig i mars var en åttahjulig version. Stor del av utvecklingsjobbet låg på drivlinan, som är helt mekanisk, på hjulupphängningar och fjädersystem. Den är dessutom ensam i sitt slag att kunna göra en pivotsväng.

Att det brittiska valet blev en stor besvikelse syns även i företagets pressmeddelande som kom strax efter nyheten kom.

"Vi anser att SEP hade den bästa tillväxtpotentialen, men accepterar bedömningen om att det var det minst mogna fordonet"

Yvonne Edenholm

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt