”Stiletten” är framtidens stridsbåt

2018-04-11 11:20  

Snabb, ”osynlig” och mångsidig. Amerikanska flottans test-båt M80 Stiletto en futuristisk multikonstnär. Under pågående Sea, Air and Space Symposium visar den upp sig för allmänheten.

Stridsbåten har inte bara ett häftigt namn – ”M80 Stiletto” sticker verkligen ut. Modellen byggdes som ett experiment för att transportera specialstyrkan Navy Seals, men används istället som teknisk testplattform för att utvärdera den absolut senaste tekniken.

Skeppet mäter strax över 88 fot (27 meter) i längd och 40 fot i bredd (vilket i sig inte är så stilettlikt). Designen gör även att Stiletto har en låg radarprofil vilket gör den ”osynlig” och tack vare sitt unika pentamaran-skrov ska båten klara av både höga hastigheter samt kunna navigera på grunt vatten. Det senare tack vare att den fullastad inte sticker mer än tre fot under ytan.

Själva tanken bakom M80 var att man ville ha ett alternativ att skicka ut för snabba ”kirurg-ingrepp” – och plattformen skulle ha en bred palett av kapaciteter.

Kan lasta 20 ton

Exempel på detta är att båten kan lasta 20 ton, har plats och kan sjösätta upp till 11 meters ribb-båtar samt obemannade undervattensfarkoster – och har ett litet ”flight-deck” för att landa och skicka ut drönare.

Men bara för att den klarar av rejäla laster så är det ingen sölig pråm. Stiletto är den största stridsbåten som byggts i kompositmaterial och kolfiber och den klarar av hastigheter upp till 60 knop.

Läs mer: USA:s nästa stridsvagn kan bepansras med metallskum

Därtill fungerar den som experimentplattform för ny teknik och under årets upplaga av Sea, Air and Space Symposium visades en del av båtens kapaciteter upp.

Även om M80 Stiletto är en testplattform så har den faktiskt använts i skarpa lägen. Bland annat har farkosten kommit till nytta i USA:s krig mot droger, med uppdrag i uppdrag i Colombia. Räden resulterade i nära ett ton beslagtaget kokain.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt