Statens krav på SAS för miljardstöd: Halvera utsläppen

2020-07-01 07:11  
”Jag är oerhört stolt som miljöpartist att vi har ställt så här hårda krav för att gå med på kapitaltillskott”, säger Per Bolund. Foto: TT

Statens krav på SAS för att gå in och stötta bolaget är tydliga: minska utsläppen. Nu är det upp till flygbolaget att leva upp till kraven – och halvera utsläppen inom tio år.

– För oss har det varit viktigt – för att vi ska ge nytt kapital till bolaget – att de visar att de uppfyller Parisavtalet. För det har Sverige ställt sig bakom och det måste det här bolaget också göra, säger finansmarknadsminister Per Bolund (MP) till TT.

Staten har krävt att målen ska siffersättas, vilket nu har gjorts: till 2025 ska flygbolaget minska sina utsläpp med 25 procent och med 50 procent till 2030. Därmed lägger sig SAS i framkant i Europa, enligt Bolund.

– Det här är någonting som SAS har tagit in i sin rekapitaliseringsplan, för vi har varit tydliga med att det är en förutsättning för att vi ska göra det. Men vi kommer som ägare hela tiden följa deras arbete noggrant och göra vad vi kan från regeringens sida för att man ska nå de här målen, säger Bolund.

Läs mer: Över 12 000 får lämna Boeing: ”Önskar att det fanns andra lösningar”

– Jag är oerhört stolt som miljöpartist att vi har ställt så här hårda krav för att gå med på kapitaltillskott, tillägger han.

Kommer SAS att lyckas nå de här målen?

Ja, det är det bolaget säger att man har möjlighet till att göra. Vi kommer lägga i högsta möjliga växel och det kommer bolaget också göra.

"Fortfarande en klimatkris"

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) påpekar för TT att vi, bortom coronakrisen, fortfarande är i en klimatkris.

– Flyget har pekats ut som ett område där man inte bidrar tillräckligt med att bekämpa det här. Och vi vill att SAS ska var ett bolag som visar vägen i det klimatsmarta arbetet. Här kan SAS visa framfötterna ordentligt, säger Ibrahim Baylan.

Tycker ni SAS ska fortsätta flyga på lönsamma inrikesdestinationer, eller kräver ni att de ska sluta flyga på kortare sträckor?

– Vi har redogjort för dem att vi har strikta krav på miljöhänsyn och att minska utsläppen, men för den operativa delen finns en ledning och en vd som ska sköta det, säger Baylan.

Förutsättningar för SAS

Gällande ägandet i bolaget ser han det som sannolikt att den svenska staten ökar sin andel.

– Vi har ett mandat från riksdagen om att avyttra statens ägande, men under coronapandemin känns det mer som en teoretisk diskussion som man får ta vidare när läget är mer normaliserat, säger Ibrahim Baylan.

Läs mer: 97 procent av flyget borta i april

Dagens besked från SAS är ett steg i rätt riktning för bolaget, enligt Jacob Wallenberg, storägare i flygbolaget.

"Det är tuffa eftergifter som väntar bolagets alla intressenter, inklusive aktieägare, obligationsinnehavare och anställda. Men givet ett framgångsrikt genomförande av planen med insatser från alla parter skapas förutsättningar för ett starkt SAS även efter pandemin", säger Wallenberg i en skriftlig kommentar.

Åsa Johansson/TT

Mer om: SAS Sverige

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt