Fordon

SSC Tuataras mäktiga hastighetsrekord en bluff?

Ett världsrekord – eller fake news? Förra veckan slog SSC på trumman och berättade att deras Tuatara slagit nytt hastighetsrekord. Men det hela ifrågasätts, så vad har hänt? Ny Teknik reder ut.

Publicerad

Det var förra veckan som amerikanska SSC gick ut med nyheten: Modellen Tuatara är världens snabbaste produktionsbil. Detta efter att ha kört ett världsrekordförsök och klockats till 508,75 km/h i genomsnitt. Det firades med champagne samt uttalanden om amerikansk storhet.

Och det hade kunnat sluta här. En ny herre på täppan, men icke. Rekordfärden har gett upphov till en stor kontrovers och från flera håll har SSC:s topphastighet ifrågasatts.

Det började med att vissa läger menade att Tuatara inte kan ses som en produktionsbil, detta eftersom den inte är typgodkänd eller krocktestad. Men sedan tog det snurr rejält.

Detta då den joviale och i bilkretsar väldigt kände Youtubern Schmee150 lade upp en video där han gick igenom SSC:s rekord – och på punkt efter punkt dissekerade rekordet. Skälet till att han intresserade sig var för att SSC inte bara slog rekordet – utan för att marginalen var så enorm, över 60 km/h.

Agera RS snabbare?

Den stora poängen Schmee150 gör är att filmen som sägs visa rekordet inte följer fysikens och matematikens lagar. Och då särskilt den enkla formeln hastighet = avstånd/tid.

Bild från youtubekanalen Schmee150. Foto: Schmee150 (Youtube)

Schmee150 (och andra experter) har utgått från de officiella bilderna och jämfört dem med verkligheten samt Koenigseggs rekord från 2017 som sattes på exakt samma väg. Och där är diskrepansen väldigt stor – det förefaller som att den svenska superbilen Agera RS snabbare kommer fram till målpunkten, trots en lägre hastighet.

Men det slutar inte där. Youtubern tar även upp växellådan. I SSC Tuatara används en sjustegad automatiserad manuell låda från CIMA. SSC har bekräftat att toppnoteringen 331 mph nåddes på den sjätte… vilket ska vara omöjligt givet motorns varvstopp, växellådans utväxlingar samt vilka däck som användes.

Videon från Schmee150 har rört upp en hel del känslor världen över. Det föreföll helt enkelt som att SSC fejkat för att få titeln – och till Ny Teknik hörde många läsare av sig med frågor.

Konspirationsteorierna fick sig dock en törn av att när Motor Trend dubbelkollade faktan med Dewetron, mät- och analysfirman som var de som mätte SSC:s rekordförsök, och som även varit ansvarig för datainsamling vid fyra av de fem senaste rekordförsöken. Företaget garanterade att gps:datan var korrekt och att denna hade samlats in via 15 olika satelliter.

SSC la även upp en pressrelease där Christoph Wiedner, produktchef på Dewetron, förklarade sin teknik, detta under rubriken ”Dewetron validerar SSC Tuatara Record Top Speed”. Och det lät övertygande. Varför skulle Dewetron sätta sitt rykte på spel?

Nu har även SSC kommit med en förklaring till video-debaclet. I ett inlägg på företagets sajt beskriver Jarod Shelby, ägare av SSC, vad som har hänt. Den snabba förklaringen är att filmteamet som spelade in det hela har klippt ihop det fel.

"På något sätt har det blivit en ihopblandning under klippningen och jag beklagar att SSC-teamet inte dubbelkollade tillförlitligheten på videon innan den släpptes. Vi visste inte heller att det fanns två olika videos inifrån cockpit som delats.”

SSC övertygade

Utöver att bemöta videon så lägger SSC även upp datan kring växellådan, aerodynamik samt däck. Där framgår det att 331 mph var möjligt på sjätte växeln.

Slutligen så beskrivs hur rekordet mätts. Och på plats var två oberoende vittnen som verifierade hastigheten via Dewetrons sensorer – denna data har skickats till Guinness World Records för verifikation. Även utrustningen som användes har skickats för analys.

Och för att Schmee150 samt övriga världen ska få se hur det verkligen gick till – så kommer SSC lägga upp en ny helt oklippt video av rekordet.

SSC är alltså övertygade om att deras rekord är korrekt och säger sig ha data som backar upp detta. Dock har analysföretaget Dewtron nu gått ut med en pressrelease där de säger att de förvisso stått för mätinstrument samt utbildning i att använda denna… men att de inte validerat någon data samt att de inte heller haft personal på plats. Därför kan de inte garantera ”tillförlitligheten eller noggrannheten” i testet.

Det återstår att se hur Guinness agerar.