Fordon

Spektakulära flytten av skandalskeppet Costa Concordia

Vraket på varv i Genua. Foto: Luca Zennaro/ANSA via AP
Så går bärgningen till. Grafik: jonas Askergren, fakta: Niklas Dahlin Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Kommandodäck på Costa Concordia hamnade under vattnet vid olyckan men syns nu efter att skeppet rätats upp. Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

Vad ska man göra av ett miljöfarligt vrak på 50 000 ton? Det första steget av bärgningen av Costa Concordia är klart.

Publicerad

Nu står hon på en konstgjord jätteplattform under vattnet, på den plats utanför ön Giglios hamn där hon förliste. Nästa år ska man få henne flott, och skicka henne till skrotning. Det är redan historiens dyraste bärgning.

Att bogsera Costa Concordia skulle kunna utsätta vraket för stora påfrestningar och risken är att hon bryts isär. I stället kommer hon att fraktas med bärgningsfartyget Vanguard, som får plats med hela det 290 meter långa vraket ombord.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här