Spårvagn kör trådlöst i ökenhetta

2015-07-16 12:46  
En spårvagn som ska användas i Qatar testas i klimat-vindtunneln Rail-Tech-Arsenal i Wien. Foto: Siemens

Qatars huvudstad Doha ska ta i drift spårvagnar som laddas vid hållplatserna och ska hålla behaglig innertemperatur trots 40-gradig sommarhetta.

Spårvägen blir 11 km lång och får 25 hållplatser. 19 spårvagnar ska rulla på sträckan. Siemens levererar alltsammans inklusive en spårvagnsdepå.

Kraven på spårvagnarna är höga. Trots 40-gradig sommarhetta ska innertemperaturen inte överstiga 25 °C och 30 procents luftfuktighet.

Dessutom ska spårvagnarna på sträckan köra utan luftledning. De ska bära med sig elenergin och laddas när de gör uppehåll på hållplatserna. Batterierna tillåter en körsträcka på 2,5 km mellan laddningarna.

Därför överstiger avståndet mellan hållplatserna inte någonstans denna distans. Vid hållplatserna finns speciella laddskenor som laddar via taket. Systemet ger även ström åt spårvagnen vid start när effektbehovet är som störst.

En 27 meter lång spårvagn avsedd för Qatar testas nu i den klimatkammare som järnvägstillverkare i Europa har byggt i Wien. I den kan man skapa hårda vindar liksom extrem kyla eller hetta. I det här fallet skapas hetta med hjälp av halogenlampor.

Vagnen är utrustad med en kraftfull klimatanläggning, takmonterade solskydd och kraftig isolering. Såväl innerklimatet i vagnen som energilagringssystemet testas under de förutsättningar som kommer att råda i Doha.

Spårvägen ska tas i bruk i Doha under 2016.

Håkan Abrahamson

Mer om: Spårvagn

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt