Spårbil för prinsar

2010-12-28 08:30  

Det finns en slags spårbil för gods, en för vanliga medborgare och en extra lyxig för prinsar och prinsessor. Världens första moderna spårbilssystem har nyligen invigts i staden Masdar i Förenade Arabemiraten.

Spårbilarna är automatiska och går på egen bana under gatuplan med stationer på sidospår. De är anropsstyrda och går direkt till destinationen utan mellanstopp eller tidtabell.

Den första etappen, som öppnade för reguljär trafik den 28 november, är cirka 2 kilometer lång och förbinder olika delar av stadens universitet med ett parkeringshus.

Totalt har sträckan fem stationer, två för persontrafik och tre för gods, som betjänas med tio vagnar för passagerare och tre godsvagnar.

Trafiken ska vara igång sju dagar i veckan, 18 timmar per dag (klockan 06-24). Driften sköts av den holländska spårbilsleverantören 2GetThere, med stöd av SMRT (Singapore Mass Rapid Transit).

Masdar började byggas i februari 2008 och är ett samarbete mellan Världsnaturfonden, WWF, och Förenade Arabemiratens regering. Målet är att staden ska bli helt miljövänlig och fri från koldioxidutsläpp, avfall och bilar.

För att ta sig till Masdar kan man ta pendeltåg eller bil – och då parkerar man i parkeringshusen som nu byggs i stadens periferi. Inom staden sker alla transporter med eldrivna fordon.

Staden skall enligt planerna vara färdig år 2015 och ge plats åt 50 000 invånare.

Världens andra moderna spårbilssystem planeras att öppna för passagerartrafik efter julhelgerna på storflygplatsen Heathrow, London.

En första etapp, mellan terminal 5 och en parkeringsplats, har varit öppen under november för de anställda på Heathrow. Testerna har fungerat bra, enligt BAA, som driver flygplatsen, och spårbilsleverantören Ultra.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt