Spaniens övergivna satsningar

2014-02-21 10:03  

Flygplatser som ingen använder. Höghastighetståg som ingen åker. Vägar som inte leder någonstans. Och längs hela den spanska medelhavskusten: avsaltningsanläggningar som är för dyra för att användas. Spanien är fullt av misslyckade teknikprojekt.

Året var 2004. Spanien var fullt av ­optimism. Det ena stora bostadsområdet efter det andra planerades längs den spanska medelhavskusten. Problemet var brist på vatten.

Lösningen blev en ambitiös plan att bygga 51 stora anläggningar för avsaltning av havs­vatten.

Tio år och en sprucken fastighetsbubbla ­senare har 17 byggts och 15 är påbörjade. Men trots investeringar på motsvarande 16 miljarder kronor så står många oanvända eller körs långt under sin maximala kapacitet.

Den största i Torrevieja, med en kapacitet på 240?000 kubikmeter om dagen, har till exempel bara kommit så långt som till testkörningar.

– Ett fruktansvärt slöseri med resurser, säger Marc Femenia.

Han är spansk ingenjör med doktorstitel från KTH som sadlat om till fotograf. De senaste åren har han rest runt och dokumenterat misslyckade byggprojekt i krisens Spanien.

Mer än 23 000 bilder har det blivit från mer än 250 platser. Några av dem ser du här i tidningen.

Marc Femenia vet inte om han ska skratta eller gråta åt motorvägarna som tar slut i en åker, eller åt stationerna för höghastighetståg där knappt någon kliver på eller av.

– Jag läser hela tiden om nya exempel, senast om ett stort nytt sjukhus som aldrig tagits i bruk. Det tar aldrig slut, säger han.

Byggfesten tog ordentlig fart efter millennieskiftet.

– Politikerna behandlade offentliga medel som om de vore gratis. Och om en liten stad byggde en internationell flygplats – då skulle städerna intill också ha en.

Kvar efter boomen står hundratusentals osålda fastigheter. Under bubbelåren investerades också hejdlöst i infrastruktur. Spanien är till exempel det land i världen som har flest kilometer höghastighetsjärnväg efter ettan Kina. Ändå är alla planerade linjer inte färdigbyggda och de tåg som rullar har bara en bråkdel av det beräknade antalet passagerare.

Byggivern har till och med gett ­Spanien ett eget Hallandsås. Nära staden León i norra Spanien har bygget av en 25 kilometer lång tåg-tunnel havererat eftersom grundvattnet ­rinner in i tunneln. Hittills har den slukat motsvarande 30 miljarder ­kronor.

Spanien har Europas  längsta motorvägsnät och dubbelt så många flygplatser som Tyskland. Men flera av de privata motorvägarna, tänkta att finansieras med vägavgifter, har gått i konkurs. Splitter nya flygplatser står oanvända. Den största, ”spökflyg-

platsen” Ciudad Real utanför Madrid med en av Europas längsta landningsbanor på fyra kilometer, hann knappt användas innan den stängdes.

Nu är den kanske mest känd som inspelningsplats för Volvo lastvagnars Youtube-succé med skådespelaren Jean-Claude van Damme i split mellan två lastbilar.

Marc Femenia säger att han drivs av en ilska mot politikerna i sitt gamla hemland som inte tar ansvar för alla de havererade byggprojekten.

– Jag upprörs över att så mycket pengar spenderats på ogenomtänkta projekt. Politikerna drivs av egna ­eller partipolitiska intressen, inte av samhällsnyttan. Problemet med korruption är också stort. Nu får vanligt folk betala när ­politikerna skär ner på vård och utbildning.

Även EU har ilsknat till. Många av projekten har delfinansierats av EU, exempelvis en tredjedel av den totala budgeten för avsaltningsprogrammet.

Spanien har bland annat kritiserats för att hålla vattenpriserna nere med hjälp av subventioner ­vilket gör det omöjligt att få avsaltningsanläggningarna lönsamma.

Från och med i år får Spanien räkna med kraftigt minskade bidrag från EU för avsaltning och annan infrastruktur.

– Spanien hör till de länder som lagt för mycket pengar på infrastuktur. Inför nästa budgetperiod vill vi se en ändring mot jobb­skapande och energibesparande projekt, säger Shirin Wheeler, regionalpolitisk talesperson på EU-kommissionen.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt