Spana in – så här ser nya bilinteriören ut

2017-10-12 16:26  
Foto: Yanfeng

Osynliga tak-stolpar, roterande länstolar och flyttbara golvkonsoler. I och med att vi går mot allt mer autonoma fordon – kommer bilkupén att revolutioneras. Och i ett nytt koncept visar Yanfeng vad vi kan komma att få se.

Det började med frågan: ”Vad kommer folk göra i sina bilar – om de inte behöver köra dem längre?”. Och med konceptet XiM18 vill kinesiska Yanfeng Automotive Interiors, om inte ge ett helt svar, så i varje fall en fingervisning om hur det kan se ut.

Och det är ett högintressant område. Elektrifiering och teknik för autonom körning innebär att kupén kommer att få en helt annan funktion.

Att ta bort mekaniska delar som en stor förbränningsmotor, bränsletank, kardantunnel, växellåda tar också bort många begränsningar för hur en bils inre måste designas. När man sedan kastar in faktorn att det inte längre behövs en förare – så finns det väldigt få skäl att ägna sig åt ”klassisk” interiördesign.

I konceptet är kupén fullsmetad med ”smarta touch-ytor” som passagerarna kan interagera med. I XiM18 handlar det framförallt om glastäckta paneler, men Yanfeng ser det som fullt möjligt att även mer udda material kommer agera skärm längre fram.

– En av utmaningarna är att materialet behöver ha funktionen att vara genomsynligt, annars skulle det bara vara att man tryckte på en bit, trä, tyg eller annat material utan möjligheten att se funktionen, förklarar Nathan Bowen, chef för Yanfengs amerikanska del i en intervju med tidningen Automotive Engineering.

Ett problem som ingenjörerna måste lösa är säkerheten i de modulära och transformerande kupéerna. I konventionella bilar är säkerheten utvecklad för passagerare som sitter (nästan alltid) med näsan riktad framåt. Men hur ska man göra när personerna i bilen kan sitta hur som helst i relation till färdriktning?

– Biltillverkarna har en kritisk roll. Men när Yanfeng säger ’den här funktionaliteten finns’ så måste vi även kunna säga ’ så här gör du för att det ska fungera säkert’, säger Bowen till den amerikanska tidningen.

I tidigare koncept XiM17 lyfte Yanfeng fram att ett fordon med funktionen att kunna köra autonomt bör ha olika ”interiörlägen”.

I förarläget är kupén ganska traditionellt upplagd. Exempelvis finns det ratt, pedaler och växelspak och alla säten är riktade framåt.

I familjeläget har interiören konfigurerats för att de i bilen ska kunna interagera bättre. Sätena flyttas och roteras för att exempelvis alla ska kunna titta på samma skärm (fredagsmys med bio?).

Mötesläget ska vara en förlängning av kontoret. Här flyttas förarsätet bakåt och främre passagerarsätet roteras 180 grader – vilket gör att man kan ha ett samtal ansikte mot ansikte. För att få rejält med utrymme fälls baksätena ihop och en golvmodul kan skicka upp mötesbord.

Loungeläget är det som ska ge mest utrymme för att slappna av. Här har baksätena fällts bort och framsätena skjutits så långt bak som möjligt.

Yanfengs senaste interiördesign har snarlika möjligheter – och fler lär tillkomma ju mer tekniken utvecklas. XiM18 beskrivs förvisso enbart som en konceptstudie, men enligt tillverkaren är mer än 60 procent redan produktionsklart.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt