SOS Alarm testar algoritmen som känner av när en mc kör omkull

2019-04-17 13:39  

Algoritmen från Chalmers använder mobilens sensorer för att identifiera olyckan. Nu kör SOS Alarm en pilot med 15 000 mc-förare för att testa appen som larmar automatiskt.

Bilarna har tagit enorma kliv när det kommer till aktiva säkerhetssystem. För motorcyklisterna har utvecklingen gått långsammare, men nu börjar ny säkerhetsteknik dyka upp även för tvåhjulingarna. Bland annat utvecklar Continental autobroms för motorcyklar och till detta finns mer udda lösningar som Bosch raketsystem som ska stabilisera motorcykeln när greppet släpper.

En av de senaste innovationerna är en svensk lösning som inte kan förhindra olyckan, men som kanske kunde ha räddat några av de svenskar som omkom i fjolårets 22 dödliga singelolyckor med motorcykel. Fram till slutet av maj rullar ett pilotprojekt där 15 000 mc-förare över hela Sverige utvärderar en avancerad algoritm, berättar Chalmers Ventures på sin hemsida.

Sensorer i mobiltelefonen känner av hastighet, g-kraft och rotation – och algoritmen väger samman datan för att räkna ut om det har skett en olycka. Då kommer appen larma räddningstjänst automatiskt.

Läs mer: Wayves ai-bil har lärt sig köra på 20 timmar

Piloten körs av SOS Alarm, som anser att sensorlarm kommer bli en viktig del av deras arbete i framtiden. Förhoppningen är att tekniken ska kunna korta reaktionstiden vid mc-olyckor, och larmet kan inte minst vara användbart vid singelolyckor där föraren inte är kapabel att larma på egen hand.

Christoffer Carlsson läste Encubation-programmet på Chalmers Ventures tillsammans med Niklas Ohlson och Tobias Goldman. 2017 var trion på jakt efter ett projekt att driva under sitt master-år. Deras väg korsades av forskarna Stefan Candefjord och Bengt Arne Sjöqvist, som redan hade lagt ner mycket arbete på fallalgoritmer för ryttare, cyklister och förare av fyrhjulingar.

De hade tagit sin idé till betastadiet, men de tre studenterna lyckades övertala forskarna att i stället rikta konceptet mot mc-förare. För att utveckla den slutgiltiga appen har de tagit hjälp av teknikleverantören Detecht. SOS Alarms pilot avslutas den 31 maj.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt