Fordon

Sonarer ska hitta Egyptairplanets svarta lådor

Vaka för offren i olyckan när Airbus A320 försvann. Foto: Xinhua / All Over Press

Ett franskt specialfartyg ska hjälpa till att hitta det kraschade Egyptair-planets svarta lådor.

Publicerad

Ett fartyg från det franska bolaget Alseamar är på väg till den plats i Medelhavet där en Airbus A320 från Egyptair kraschade för en vecka sedan.

Det uppger i dag chefen för den egyptiska haverikommissionen, som utreder händelsen. Företagets fartyg, som normalt används vid vrakundersökningar, ska bistå utredarna i det intensiva sökandet efter planets två svarta lådor.

Alseamar sägs använda sig av ett akustiskt lokaliseringssystem som består av avlyssningssystem med flera flytande radiobojar som undertill är kopplade till hydrofoner som hör ljud under ytan med stor noggrannhet.

- Har man många liknande bojar med hydrofoner så kan man bestämma varifrån ljudet kommer. Det liknar triangulering i mobilvärlden, säger Per Davidsson, försteforskare på Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI.

Enligt uppgift letar man inom en radie av fem kilometer.

- Arbetar man avgränsat på det viset bör man ha en rimlig chans att hitta lådorna, säger Davidsson.

Det är emellertid osäkert om hydrofonerna kan höra signalerna från de svarta lådorna på grund av det stora djup, runt 3000 meter, som de tros befinna sig på.

Enligt marina bedömare kan man behöva skicka ned avlyssningsutrustningen på 2 000 meters djup för att kunna uppfatta signalerna. Alltsammans beror på vilken räckvidd som signalerna har i vattnet.

Enligt Per Davidsson dämpas signaler under ytan exempelvis av saltvatten och bergiga undervattenslandskap.

Kan man hitta lådorna, som innehåller digitalt sparade tekniska flygdata och ljudinspelningar från cockpit, ökar möjligheterna att få reda på varför planet, som hade 66 personer ombord, havererade. 

Planet ska snabbt ha tappat höjd och svängt under sin nattliga flygning. Automatgenererade meddelanden har avslöjat att det fanns rökutveckling ombord, bland annat på en toalett och i cockpit.

Utredarna jobbar mot klockan eftersom signalerna som sänds ut från de svarta lådorna tystnar efter 30 dagar.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!