Fordon

Solljus styr stoppsignaler

5000 signaler drivs av solljus Foto: Siemens

Drygt hälften av de 9000 nya järnvägssignaler som Schweiz byter till de närmaste åren utrustas med solceller.

Publicerad

Siemens har fått i uppdrag att åren 2012 - 2017 anpassa en stor del av det schweiziska järnvägsnätet till det standardiserade europeiska signalsystemet ETCS.

430 ställverk och 9000 signaler ska anpassas till ETCS till en kostnad av 125 miljoner euro. Till 5000 av dessa signaler kommer Siemens att använda solenergi på ställen där el inte finns.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här