Snygging fyller femtio - Grattis P1800

2011-05-26 13:07  
Volvo P1800 Foto: Volvo

I vår är det femtio år sedan den snyggaste bil Volvo någonsin tillverkat hade premiär. I maj 1961 visades den splitter nya P1800 för första gången för pressen.

(Uppdaterad) Det kan vara svårt att tro att det verkligen rör sig om en Volvo, när man för första gången ser en P1800. En slank sportbil, vars eleganta linjer fortfarande överträffar annat allt som kommit från det västsvenska bilföretaget. Den ser snarare ut som ett praktexempel på det bästa inom italiensk bildesign.

Det var också vad Volvoledningen hävdade att de visade upp i början av maj 1961, när de inbjudit till pressvisning av de första serietillverkade P1800 vid restaurang Fars Hatt i Kungälv. Visserligen var den nya bilen byggd på ett modifierat Amazonchassi, men karossen var designad av bilddesignstudion Frua i Turin, ett dotterföretag till Ghia.

Designstudion hade fått uppdraget eftersom Volvos vd Gunnar Engellau var övertygad om att bara italienska formgivare kunde skapa en modell med tillräckligt stor dragkraft. Men bakom P1800:s former stod i själva verket en purung industridesigner från Göteborg, Pelle Pettersson. Han var anställd som praktikant hos Frua när byrån inbjöds att vara med att ta fram förslag till den nya Volvobilen. Och att Frua kom med, kanske till viss mån berodde på att Pelles far, Helmer Pettersson, var djupt involverad i projektet från Volvos sida.

Hur som helst, det förslag Pelle Pettersson skissat, X-1, föll omedelbart både Frua och Volvoledningen i smaken. Men det gjorde inte upphovsmannen själv. Gunnar Engellau ansåg sig förd bakom ljuset och blev rasande. Visst gillade han bilen, men Pelle Pettersson skulle aldrig någonsin få nämnas som P1800:s designer, enligt Engellau.

De första åren byggdes P1800 i England, av bilbyggaren Jensen. Plåtarna pressades hos Pressed Steel. Kvaliteten på de engelskbyggda bilarna fick mycket kritik och efter hand flyttades allt mer av tillverkningen över till Sverige.

När den lanserades hade bilen Volvos nya B18-motor med dubbla SU-förgasare och en effekt på 100 hästar. Dessutom var den, till skillnad från Amazonen, utrustad med skivbromsar. De senare årsmodellerna fick också alla nya tekniska innovationer som dök upp hos Volvobilarna. Målet för koncernen var ju trots allt inte att sälja särskilt många sportbilar, P1800 skulle framförallt höja Volvos status som bilmärke och vara lockbete i bilsalongerna.

Det målet uppnåddes med råge, tack vare en ren lyckträff. En av 1960-talets största tv-succéer var serien Helgonet, som spelades in i nära 120 avsnitt. I huvudrollen som Helgonet själv, Simon Templar, körde Roger Moore runt i en vit P1800. I själva verket hade bolaget ITC, som producerade serien, tänkt sig att Helgonet skulle köra en Jaguar E-type. Men Jaguar var inte intresserade av extra publicitet, i stället fick Volvo chansen och tog den.

Med dagens mått är topphastighet och motorstyrka beskedliga hos P1800. Men utseendet står sig fortfarande. En detalj som präglar bilen är sidolinjen som sveper uppåt vid dörrarna och ansluter till fönsterstolpen. Fast i sanningens namn är väl inte alla överens om att försöket att göra ett slags kombimodell, P1800 ES, även kallad Fiskbilen, blev särskilt lyckat. Den lanserades 1971, bara ett par år innan P1800 slutade tillverkas. I slutändan hade bilen en tvåliters B20 insprutningsmotor på cirka 120 hästar.

Erik Mellgren

Mer om: Volvo P1800

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt