Fordon
Snart kan dimman skingras
Avancerade algoritmer som rensar bort dimma, videospårning och överlagrad information. Det är några nya funktioner för framtida flygtrafikledning.
I projektet ART, Advanced Remote Tower, utvecklas ytterligare funktioner för säker flygledning på distans.
Här är några exempel:
* Bättre sikt i dåligt väder. Dimma, snö och annat som skymmer sikten rensas bort.
Den avancerade bildbehandlingen utvecklas av Lundbolaget Lyyn.
Företagets algoritmer framhäver det man vill se i bilden och försvagar resten.
Tekniken används i dag främst vid undervattenstillämpningar.
* Överlagrad information. Landningsbanor syns bättre i mörker eller vid dålig sikt när videobilden kompletteras med överlagrade konturer.
* Videospårning med id-märkning.
Rörliga föremål som flygplan och markfordon blir lättare att hålla reda på när de förses med unika etiketter som överlagras i videobilderna.
* Fler flygplatser. Det virtuella flygledartornet ska kunna växla mellan flera olika mindre flygplatser.
Projektet finansieras delvis av EU. Deltagarna är Saab, Luftfartsverket, nederländska NLR, brittiska Equipe Electronics samt Lyyn.