Fordon

Snart kan dimman skingras

Avancerade algoritmer som rensar bort dimma, videospårning och överlagrad information. Det är några nya funktioner för framtida flygtrafikledning.

Publicerad

I projektet ART, Advanced Remote Tower, utvecklas ytterligare funktioner för säker flygledning på distans.

Här är några exempel:

* Bättre sikt i dåligt väder. Dimma, snö och annat som skymmer sikten rensas bort.

Den avancerade bildbehandlingen utvecklas av Lundbolaget Lyyn.

Företagets algoritmer framhäver det man vill se i bilden och försvagar resten.

Tekniken används i dag främst vid undervattenstillämpningar.

* Överlagrad information. Landningsbanor syns bättre i mörker eller vid dålig sikt när videobilden kompletteras med överlagrade konturer.

* Videospårning med id-märkning.

Rörliga föremål som flygplan och markfordon blir lättare att hålla reda på när de förses med unika etiketter som överlagras i videobilderna.

* Fler flygplatser. Det virtuella flygledartornet ska kunna växla mellan flera olika mindre flygplatser.

Projektet finansieras delvis av EU. Deltagarna är Saab, Luftfartsverket, nederländska NLR, brittiska Equipe Electronics samt Lyyn.