Snart börjar slakten på batteribolag

2010-03-02 23:00  
Den amerikanska batteritillverkaren A123 ligger rätt positionerad. Fick bland annat leveranserna till Valmets tillverkning av Fisker Karma och Think.

Överkapacitet hotar tillverkare av elbilsbatterier, varnar det internationella konsultföretaget Roland Berger. Bara mellan sex och åtta tillverkare överlever, enligt den färska rapporten.

Priset på litiumjonbatterier kommer att rasa och antalet elbilar öka de närmaste åren.

Men än mer ökar batteriföretagens produktionskapacitet. Därför väntas en slakt av mindre tillverkare, spår Roland Berger, som har undersökt såväl bilindustrins planer som batteriföretagens planerade investeringar.

De närmaste fem åren planerar världens 20 största batteritillverkare att flerfaldiga kapaciteten genom investeringar på 85 miljarder kronor. De bygger upp en kapacitet som är mer än dubbelt så stor som efterfrågan.

De företag som investerar mest är japanska AESC och Sony, koreanska LG Chem, amerikanska Ener1 och A123 samt en rad kinesiska företag. De stora investeringarna är nödvändiga för att nå storskalighet i tillverkningen.

Av de 20 undersökta företagen räknar Roland Berger med att högst åtta överlever 2017. "Halvsvenska" Boston Power är i sammanhanget för litet för att nämnas i rapporten.

Undersökningen spår att efterfrågan på elbilar ökar i främst Europa och Kina. Däremot ligger Europa på efterkälken när det gäller utveckling och tillverkning av batterier.

Därför får de europeiska regeringarna rådet att agera snabbt om man inte vill att asiatiska företag helt ska ta över utvecklingen av batterier och elfordon.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt