Snålbil kammar hem 37 miljoner

2010-09-16 14:49  

Nu är en av världen mest prestigefyllda snålbilstävlingar avgjord. Vinnarbilen från USA, som går på E85, kammar hem 37 miljoner i prispengar.

Tävlingen Progressive Automotive X Prize har pågått sedan 2007 med målet att få fram extremt snåla bilar som samtidigt är anpassade för serieproduktionen.

Prispotten på totalt 73 miljoner lockade från början 136 lag som efter en rad utslagstävlingar minskats till nio finalister.

Ett av kraven är att bilarna ska gå minst 42,5 kilometer på en liter bensin eller motsvarande (100 miles/gallon).

Vinnaren i huvudklassen för fyrsitsiga bilar klarade den gränsen i finalen. Bilen, som döpts till Edison2, har designats för att ge litet luftmotstånd samtidigt som den gjorts så lätt som möjligt. Den har ett stålchassi, drivs med en encylindrig motor på 250 kubik som går på E85.

Bilen är egentligen tänkt som en elhybrid eller ren elbil men för att klara tävlingens krav bestämde sig laget att satsa på en förbränningsmotor för att komma bort från den extra vikten som batterierna innebär.

- När du har en bakgrund inom racing så fokuserar du på vad du ska försöka uppnå och du vet att du har en viss tid på dig att klara det, säger Oliver Kutter, grundare och vd för Edison2 till tidningen New Times där segrarna avslöjades i dag på morgonen.  

I klassen för tvåsitsiga, alternativa bilar blev det en hård kamp mellan fem deltagare. Elbilen Wave  II  från USA kammade till slut hem segerchecken  på 18 miljoner kronor.

Lika mycket fick segraren i tandemklassen för mer motorcykelliknande bilar. Där vann den schweiziska elbilen E-Tracer.

Den officiella prisceremonin hålls i dag torsdag.

Bakom tävlingen står den amerikanska stiftelsen X Prize som genom spektakulära tävlingar vill hitta radikala lösningar på mänsklighetens största utmaningar.

Det första X-priset lanserades 1996 och utmaningen var att under två veckor göra två bemannade resor till rymden. Priset vanns 2004 av Burt Rutan och hans Spaceship One.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt