Fordon

Snålare motor med eldriven vattenpump

Den eldrivna vattenpumpen (inringad) monterad på bilmotor. Foto: Aisin Seki

Aisin Seki har tagit fram en kompakt eldriven vattenpump för bilmotorer som minskar bränsleförbrukningen.

Publicerad

Traditionellt drivs vattenpumpen i en vattenkyld bilmotor via direktkoppling mot vevaxeln. Det betyder att pumpens varvtal styrs av motorvarvtalet. Detta är inte alltid optimalt för vattencirkulationen och temperaturregleringen i motorn.

På vissa bilmodeller har därför den mekaniska pumpen bytts mot en elektrisk som bättre kan styras mot optimal kylning. Men nackdelen med eldrivna pumpar är att de är större än de mekaniska.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här