Snåla Hanna modell för nya autopiloten

2011-06-21 23:00  

Hanna Fange är troligen Sveriges snålaste lastbilschaufför. Ny Teknik följde med på en långtur för att lära sig knepen, som ligger till grund för Scanias fordonsutveckling.

<p>Klockan närmar sig midnatt och sommarmörkret tätnar över Scaniaområdet utanför Södertälje. Hanna Fange har kollat att lasten är ordentligt surrad, stått ut med att bli fotograferad och myggbiten. Innan vi drar iväg hämtar hon en pappmugg med kaffe. Utan lock. </p> <p>Hanna Fange älskar att köra lastbil. Jobbet på Scanias Transportlaboratorium passar henne som hand i handske. </p> <p>Skytteltrafik mellan Scaniafabrikerna i Södertälje och Zwolle i Holland.</p> <p>Vi svänger ut på E4 söderut, och Hanna Fange faller omedelbart in i sin rytm. Hon kör mjukt och fint, som de flesta yrkeschaufförer. Ändå kör hon snålare.</p> <p>Teorin är enkel: Håll jämn fart i 80 km i timmen på högsta möjliga växel. Gasa och bromsa så lite som möjligt. Kör inte på tomgång.</p> <p>Hanna Fanges konst är hur hon utnyttjar tröghetslagen. Vi kör en Scania R480, med 25 ton växellådor på trailern. När hon slår av gasen, rullar ut som det kallas, fortsätter bilen en bra bit utan att hastigheten minskar nämnvärt. Det utnyttjar hon, inte bara i nerförsbackar utan också före avfarter, korsningar, rondeller och en bit före backkrön. </p> <p>Hon läser vägen, vädret och trafiken och hanterar dem mer eller mindre automatiskt. När jag frågar vad den bästa hastigheten att gå in i en rondell är får hon titta efter innan hon svarar: 30 km i timmen. </p> <p>- Vi rullar ut omkring 20 procent av sträckan, säger hon.</p> <p>"Vi", det är de 70 förarna på Scanias Transportlaboratorium. Förutom att flytta gods är deras jobb att testa och utveckla Scanias lastbilar i arbete. Och att köra så bränsleeffektivt som möjligt. </p> <p>- Vi har en snittförbrukning på 2,6 liter milen på såna här ekipage. De flesta andra åkerier har 3,0 liter.</p> <p>En skillnad på mer än 10 procent. </p> <p>Att göra en lastbilsmotor så mycket snålare kostar företaget många miljarder kronor. Scania jobbar på det, men samtidigt utvecklar man idén med en autopilot som kör likt Hanna Fange.</p> <p>Vi rullar in i Herrbeta för nattens första stopp. Hanna Fange är inte helt nöjd - allt frågande har distraherat henne, och det märks på förbrukningen. </p> <p>Kaffemuggen står kvar i min hållare. Inte en droppe har spillts. </p>

Kör snålt som Hanna

  • Sänk hastigheten. Luftmotståndet ökar exponentiellt.
     
  • Kör på så hög växel som möjligt. Ställ automatlådan på ”eco”, inte ”sport”.
     
  • Kör jämnt. Använd farthållare.
     
  • Slå av gasen i tid. Varje gång du bromsar har du sprutat bränsle för länge.
     
  • Kör inte på tomgång.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL