”Snabbladdning – nej tack!”

2012-04-03 23:00  
Henrik Engdahl, Viktoriainstiutet.

Snabbladdning av elbilar är överskattat. Vanlig långsamladdning räcker. Sätt i stället hoppet till induktionsladdning och laddningsintelligens i bilen.

Det säger elbilsforskaren Henrik Engdahl på Viktoriainstitutet i Göteborg när Ny Teknik frågar honom om vad som väntar när det gäller elbilar och hur de kommer att laddas.

– Snabbladdning är egentligen inte så intressant för elbilsägaren som man skulle kunna tro. Elbilen används inte på det sättet. Vill man köra långt så hyr man en bil som kan gå långt. Elbilen kör man korta sträckor, säger Henrik Engdahl.

Han menar att snabbladdning med hög effekt är problematiskt för både bilens batteri och elnätet.

– Även om uttaget har en effekt på 43 eller 50 kW är det inte alltid lämpligt att kräma på för fullt på grund av osäker påverkan på batteriets livslängd. Dessutom tar det i alla fall en halvtimme även med snabbladdning, säger han.

Henrik Engdahl ser ingen snabb lösning på (s)laddeländet med många olika kontakter.

– Vi har inte en kommit fram till en europeisk standard för kontakt­donen för växelströmsladdning. Och vi är långt ifrån en standard för en så kallad Combo-plugg, som går till både likströmsladdning och växelströmsladdning, säger han.

Han tror mer på induktionsladdning, med en platta i marken, än på sladdarna. Även här arbetas det på en teknisk specifikation som gör alla fordon och laddplattor kompatibla.

Viktoriainstitutet är också involverat i ett projekt tillsammans med Volvo och Ericsson. Projektet som är döpt till Elviis – electric vehicle intelligent infrastructure.

Målet är att ta fram smarta system som enkelt kan kontrollera, mäta och betala för el som används i vilket eluttag som helst.

Om man till exempel har parkerat sin elbil hemma för natten och kopplat in den på eluttaget i garaget knappar man bara in hur mycket bilen ska laddas och när man ska i väg igen nästa morgon.

Sedan sköter Elviis-systemet resten – att kommunicera med elnätet för att utnyttja bästa priset, ladda och förbereda bilen för avfärd 06.00 nästa dag – uppvärmd och laddad.

Även om man inte laddar hemma från sitt eget uttag, kommer räkningen på den vanliga elfakturen.

Sex laddningsexempel

Henrik Engdahl räknar upp och kommenterar sex laddningssitutationer:

* Laddning hemma över natten om du bor i villa (absolut vanligast, bilen används för pendling)

* Laddning på offentlig parkering (typ boendeparkering)

* Laddning på jobbet

* Laddning på stan (antagligen inte jättevanligt, de flesta elbilar tar sig till stan och tillbaka utan laddning)

* Laddning på långresan (osannolik tror jag då man inte kommer att ta sin elbil till fjällen)

* Akutladdning när du helt plötsligt måste använda bilen mer än vanligt (t.ex. för oplanerat kundbesök etc)

Lars Anders Karlberg

Mer om: Energi Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt