Snabbaste tågen vinner valet

2010-04-26 07:30  
De rödgröna partiledarna Mona Sahlin, Peter Eriksson, Maria Vetterstrand och Lars Ohly lovar höghastighetståg om de vinner valet. Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Dubbelt så stor utbyggnad av järnvägsnätet som regeringen föreslår och fler höghastighetsbanor. Det är den politiska oppositionens vapen för att vinna höstens riksdagsval.

- Vi är överens om den största satsningen på järnvägsnätet sedan utbyggande av stambanorna i slutet av 1800-talet. Totalt vill vi öka investeringarna med 120 miljarder kronor fram till 2021. Det är en fördubbling jämfört med regeringens järnvägsplaner.

Det skriver de fyra ledarna för oppositionsalliansen - Mona Sahlin, Peter Eriksson, Maria Wetterstand och Lars Ohly – i endebattartikel i Dagens Nyheter på måndagen.

- Vår uppgörelse innebär att vi börjar bygga höghastighetsbanor i Sverige, något som redan görs i ett antal länder i Europa, skriver de.

De pekar ut fem strategiska järnvägssatsningar.

1. Ostlänken.Höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Linköping.

2. Göteborg-Borås.Höghastighetsjärnväg via Landvetter flygplats.

3. Norrbotniabanan. Byggstart för ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå.

4. Sundsvall-Gävle.Påbörjad dubbelspårsutbyggnad på Ostkustbanan.

5. Tomteboda-Barkarby.Utbyggnad till fyra spår med tunnel under Sundbyberg.

Dessutom vill oppositionen tidigarelägga flera projekt.

1. Västlänken

2. Hamnbanan

3. Västkustbanans utbyggnad genom Varberg

4. Södra stambanan i Skåne

Regeringens utredare nobbad
Regeringen presenterade en den 31 mars i år en nationell plan för Sveriges transportstruktur. Den totala kostnaden för investeringar och drift beräknas till närmare 500 miljarder kronor.

Men där fanns inget om de höghastighetståg som bland annat folkpartiledaren Jan Björklund vurmat för och som regeringens utredare Gunnar Malm, vd för Arlandabanan, föreslagit så sent som i september förra året.

Läs mer om regeringens nationella transportplan på regeringen hemsida här.

Och i artikel i Byggvärlden här.

Läs utredaren Gunnar Malms förslag till höghastighetsbanor.

Läs också om forskarstriden om nyttan med höghastighetståg genom länkarna här till höger.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt