"Smygtekniken är överdriven"

2009-02-17 23:00  

F-35 Joint Strike Fighters goda smygegenskaper var ett av de tunga skälen till att planet vann över svenska Gripen i Norge. Men det amerikanska stridsflygplanet är inte så osynligt på radar som det påstås från amerikanskt håll. Det hävdas i en australisk studie.

USAs nya stridsflygplan JSF (F-35) har en lite bullig utformning på undersidan. Den beskrivs likna en vårta eller pung och rymmer vapenlast inuti planet.

Bulligheten gör att JSF blir lättare att upptäcka på radar än de "genuina" amerikanska smygplanen F-11, B2 och F-22, tvärtemot vad tillverkaren Lookhead Martin och USAs försvarshögkvarter Pentagon påstår.

Det hävdar den australiske försvarsanalytikern Carlo Kopp i analys i on-line-tidningen Air Power Australia.

Han anser att JSFs smygegenskaper degraderats och varierar mer än de övriga tre planens i förhållande till radarhoten från olika frekvensband.

Ny rysk radar knäcker JSF
Carlo Kopp har undersökt det amerikanska planets radarsignatur mot bakgrund av hur det klarar sig förbi de avancerade ryska radarstationer som kommer att vara i bruk efter år 2010.

Han anser att den nuvarande formen på planet tvingar piloten att flyga med begränsade rörelser. Enda sättet för en JSF-pilot att klara sig oupptäckt är att flyga med nosen rakt fram mot ryssarnas radarstyrda SAM-missiler, hävdar han.

Det amerikanska flygvapnet väntas få sina första JSF-plan levererade först under 2010. I januari i år var sex JSF-plan färdiga och ytterligare 17 var under produktion.

Norge betonade smygegenskaperna
När den norska regeringen valde nytt stridsflyg i höstas valde man JSF som befann sig i konkurres med nästa generations svenska Gripen-plan.

Ett viktigt skäl var att JSF är designad som ett smygplan. Det har bättre smygform och mer av radaradsorberande material och färg än Gripen.

Bomberna avslöjar Gripen
JSF kan också ta lätt vapenlast inuti planet, medan Gripens vapenlast hängs på utanför planet, vilket lättare avslöjar planet på radar.

- Den lätta beväpningen inombords utgör den största skillnaden mellan JSF och Gripen i fråga om stealth, säger Ola Hamnér, stealth-forskare på Foi, Totalförsvarets forskningsinstitut.

JSF kan ta ombord vapenlast motsvarande fyra missiler eller två missiler och två bomber. Om JSF ska uppnå tung attackförmåga - något som efterfrågades av makthavarna i Norge - måste även vapenlast hängas utanpå planet, enligt Ny Tekniks källor.

- Har JSF vapenlast utanpå blir det avsevärt mer synligt på radar, konstaterar Ola Hamnér.

Gripen "smyger" med sin litenhet
Gripen saknar dock inte smygegenskaper:

- I första hand handlar det om att planet är litet och har kraftfulla elektroniska motmedel, säger Lasse Jansson, informatör på Saab-ägda Gripen International.

Gripenplanen skyddar varandra
Gripen har också fördelen gentemot JSF att ha datalänk till andra Gripen-plan. En Gripen kan på så vis öppna radarkontakt utan att röja sin geografiska position, eftersom signalerna skickas via en annan Gripen - som kan befinna sig långt borta.

JSF är dock, enligt Ny Tekniks källor, på väg att få en liknande datalänk för kommunikation med andra plan i förbandet i form av MADL (Multifunction Advanced Data Link), som är under utveckling

(Uppdaterad korrigerad version)

Stealthplan – sedan 1981

Förmåga att synas så lite som möjligt på radar - att flyga med en så låg radarsignatur som möjligt - beror på planets form, material, radarabsorberande färg, utformningen av vinklar, vingar och vingkanter och exempelvis motorns luftintag samt på vilka elektroniska motmedel och vilken kontroll av egna radarsignaler planet har.

Därtill kommer hur piloten flyger. Sido- och stjärtpartierna kan ge mer radarekon än nosen och en sväng kan avslöja ett plan. Även pyttesmå detaljer är viktiga; ett litet gångjärn eller små antenner kan röja ett plan.

Infraröd sensor (avslöjar värme) kan avslöja Stealth-plan på nära håll. Andra sensorer är laser (reflekterar materialet), optisk sensor (kamera) och akustisk sensor (avslöjar bullret).


* Under andra världskriget blev tyskarna först med en ving-variant kallad Horten Ho-IX. 1981 flög amerikanska F-117 Nighthawk för första gången. Den visades upp för omvärlden 1988 och deltog i Gulfkriget 1991 samt pensionerades i april 2008.

* I dag finns det två bemannade amerikanska Stealthplan i aktiv tjänst: Bombplanet B-2 Spirit finns i 20 exemplar och används i Irak och Afganistan samt stridsflygplanet F-22- Raptor, som finns i 127 exemplar (hösten 2008).

* Fler Stealth-plan är under utveckling. Utöver amerikanska JSF/F-35, ryska Sukhoi, rysk-indiska FGFA, indiska Medium Combat Aircraft,

kinesiska Shenyang J-XX och japanska Mitsubishi ATD-X.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt