Smarta bilen kan avslöja dina brott

2016-11-15 15:46  
Din smarta bil kan vara lite för smart... om du begår brott vill säga. Foto: Alamy

Allt mer digitala bilar lagrar allt mer information. Svenska MSAB och amerikanska Berla lanserar nu en produkt, som gör det möjligt för brottsutredare att identifiera data från misstänkta förbrytares bilar och telefoner.

Sedan tidigare producerar MSAB analysverktyg för att läsa av innehållet i beslagtagna mobiltelefoner, nischat mot polis och andra brottsutredande myndigheter.

– Sedan smartphonens genombrott bär vi alla omkring på mer information än någonsin, kommenterar MSAB:s vd Joel Bollö.

Berla å sin sida erbjuder en kriminalteknisk lösning för fordon, kallad iVE (Infotainment and Vehicle System Forensics). Detta eftersom även fordonssystem ofta lagrar data som destinationer, favoritplatser, färdvägar, samtalsloggar, SMS, vilka bildörrar som öppnats och stängts på specifika ställen, var och när fordonsbelysningen varit påslagen, sociala medier-flöden och mycket mer.

– Och i en väldigt hög andel av alla brottsfall så ingår en bil på ett eller annat sätt, säger Joel Bollö.

Läs mer:

Läs mer: Kampen om bilarnas data

Nu har de båda företagen gjort iVE-systemet kompatibelt med MSAB:s analysverktyg XAMN, vilket ska göra det möjligt för utredarna att extrahera och analysera data från både fordon och telefoner.

– Genom att korrelera datan får brottsutredarna fler pusselbitar att jobba med, vilket skapar ett mervärde för dem. Man kan säga att ett plus ett blir tre, jämfört med att läsa av informationen separat, säger Joel Bollö.

Produkten släpps primärt i Västeuropa och Nordamerika, uteslutande med brottsutredande myndigheter som målgrupp.

– I takt med att fler och fler saker kopplas upp och kommunicerar med varandra, blir fler och fler saker intressanta i brottsutredningar. Jag tror vi kommer få se fler lösningar av den här typen i framtiden, säger Joel Bollö.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt