Smart svenskt material håller tågväxeln isfri

2010-11-30 23:00  

Trafikverket testar nya lösningar som ska förhindra att snö och is slår ut växlarna. Dagens värmeslingor håller inte måttet: de klarar inte hårt vinterväder och slukar lika mycket energi som 5 000 eluppvärmda villor.

<p>Många resenärer minns med fasa tågkaoset förra vintern. Igenisade växlar var en av huvudorsakerna till försenade och inställda tåg. Under året har förslag på lösningar strömmat in till Trafikverket.</p> <p>- Vi har fått runt 50 förslag från privatpersoner, företag och anställda på Trafikverket. Från enkla email till färdiga, patenterade produkter, säger Elin Söderström som leder ett projekt som ska förbättra växlarnas vinterfunktion.</p> <p>Nu har gruppen valt ut sju kandidater att gå vidare med. I några fall ska tester starta redan i vinter. </p> <p>I dag har drygt 6 300 av Sveriges växlar värmeledande koppartrådar. Uppvärmningen räcker inte vid svår kyla, ymniga snöfall och vind. Dessutom slukar den energi. Totalt uppskattas de förbruka över 100 GWh om året, mer än 5 000 eluppvärmda villor. </p> <p>- Vårt mål är att hitta mer effektiva och energisnåla lösningar.</p> <p>Elin Söderström vill inte avslöja detaljer om de sju utvalda metoderna, av hänsyn till patentansökningar. Men de ska hindra snö från att komma in i växeln och få bort den om den ändå hamnar där. </p> <p>Samtidigt överväger Trafikverket ytterligare ett antal lösningar.

  • En holländsk produkt där den eluppvärmda rälsen isoleras på ut- och undersidan för att minska värmeförlusterna. Samtidigt leder en aluminiumprofil värme från rälsen till de så kallade glidplattorna mellan rälsen och den rörliga växeltungan.
     
  • Blästring med torris (koldioxid i fast form) för att få bort is som frusit fast i växlar. Små pellets av koldioxid tränger in i isen och övergår till gas. Då ökar volymen kraftigt och isen bryts loss. Haken är att utrustningen är tung och otymplig.
     
  • "Skakstationer" diskuteras där tåget skakar till framför växeln så att snö och is lossnar. Ett frågetecken är hur resenärernas komfort påverkas.
     
  • De senaste vintrarna har myndigheten testat en värmeledande fiberkomposit från Swedesafe utanför Göteborg.

En sak har samtliga metoder dessvärre gemensamt. De kommer inte att göra någon skillnad den närmaste vintern.

Charlotta von Schultz

Mer om: Järnväg Energi

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt