Små, eldrivna lastbilar – så står sig svenska uppstickaren mot konkurrenter

2021-10-07 13:15  

Volta Zero, Tevva Truck och Workhorse C-1000 är tre små ellastbilar tänkta att sköta utsläppsfria transporter i städer. Hur klarar sig svenska Volta i jämförelsen?

I segmentet lätta ellastbilar utmanas de stora tillverkarna av en rad uppstickare. Vi har jämfört två européer och en amerikan, som vill kliva in när storstäderna kräver emmissionsfria transporter.

 

Volta Trucks har ambitionen att inleda serietillverkningen av modellen Zero under nästa år. Foto: Volta Trucks

Volta Trucks

Bolaget grundades av svenske Carl-Magnus Nordén, men Volta Trucks har placerat sitt säte i Storbritannien. Under hösten 2020 avtäcktes modellen, Zero, och bolagets förhoppning är att ellastbilen ska börja serietillverkas i österrikiska Steyr under nästa år.

Med över 2 500 förbeställningar på Zero har investeringarna regnat över Volta Trucks. Huvuddelen av fordonen tros hamna i franska storstäder, där ett förbud mot dieselfordon har skapat ett stort sug efter ellastbilar.   

Fakta: Volta Zero

Bruttovikt: 16 ton

Räckvidd: 150-200 km

Batteri: 150-225 kWh

Maxlast: 8,6 ton

Lastutrymme: 37,7 kubikmeter (tar 16 EUR-pallar)

Läs mer: Volvo får rekordstor order på el-lastbilar

 

Brittiska Tevva Motors erbjuder en räckviddsförlängare baserad på vätgasdrivna bränsleceller. Foto: Tevva Motors

Tevva Motors

I teamet som har utvecklat Tevva Truck finns personer med en bakgrund från Bentley och Jaguar-Landrover. Bolagets fabrik i området London Thames Freeport får en yta på 11 000 kvadratmeter, och där räknar man med en årlig produktion på 1 000 fordon från och med 2022.

Den första lastbilen på 7,5 ton ska kunna svälja 16 EUR-pallar, och kunna ladda batteriet fullt på en timme. Unikt för Tevva är deras räckviddsförlängare REX, som bygger på vätgasdrivna bränsleceller. Bolaget planerar för batteri- och bränslecellsfordon på upp till 19,5 ton.

Fakta: Tevva Truck

Bruttovikt: 7,5 ton

Räckvidd: 250 km (500 km med räckviddsförlängaren Rex)

Batteristorlek: 66 kWh

Maxlast: 2 ton

Lastutrymme: (ej angivet) tar 16 EUR-pallar

 

Efter upptäckta problem valde Amerikanska Workhorse att pausa leveranserna av sin största modell, C-1000, samt återkalla exemplar. Foto: Workhorse

Workhorse Group

Den amerikanska tillverkaren i Ohio har haft en framskjuten position i segmentet. Redan 2015 tog Electric Vehicles AMP över namnet Workhorse, och paketbilar ur bolagets C-Series har gått ut till kunder.

Men efter en rapport från National Highway Traffic Administration (NHTSA) valde Workhorse i september att pausa leveranserna av sin största modell, C-1000, samt återkalla 41 exemplar,rapporterade Electrek. Det återstår att se om Workhorse tar sig igenom krisen.

Modellen klassas som ett "light duty-fordon" i klass 3, vilket stipulerar en maxvikt på 6 350 kg.

Fakta: Workhorse C-1000

Bruttovikt: 2,7 ton

Räckvidd: 161 km

Batteristorlek: Upp till 105 kWh (med sex moduler)

Maxlast: 3 ton

Lastutrymme: 28,3 kubikmeter

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt