"Sluta sega - Bygg snabbjärnväg som i Kina"

2011-11-11 15:09 Marie Alpman  

Lär av Kina. Då kan höghastighetsbanor byggas från Stockholm till Göteborg och till Köpenhamn på sex år samtidigt som de blir samhällsekonomisk lönsamma. Det menar järnvägsexperten Per Corshammar.

Vid sitt första besök i Kina, på världskonferensen om höghastighetsjärnväg förra året, fick han en chock.

Nu har Per Corshammar, affärsområdeschef för järnväg på teknikkonsultföretaget Ramböll, precis kommit hem från sitt andra besök i landet.

- Från att ha varit 50 år efter ligger Kina nu tio år före när det gäller järnväg. De har köpt in teknik och förbättrat den. Nu kör de ifrån oss, säger han.

Under tio dagar han lett en delegation med svenska järnvägsexperter med syfte att ta reda på om den kinesiska tekniken går att använda i Sverige.

Efter att ha besökt flera av de stora järnvägsbyggbolagen och pratat med kinesiska experter är Per Corshammars slutsats glasklar.

- Om vi använder samma teknik som kineserna skulle vi kunna bygga höghastighetsbanor från Stockholm till Göteborg och till Köpenhamn på sex år som också blir samhällsekonomisk lönsamma, säger han.

Byggda på kinesiskt vis skulle svenska höghastighetsbanorna läggas på prefabricerade betongbroar i stället för på järnvägsbankar. Byggandet skulle då bli standardiserat, bli billigare och gå snabbt.

- Dessutom minskas snöproblemet eftersom snön lättare blåser av spåren. Man slipper viltkollisioner och det blir inte heller ett lika stort ingrepp i exempelvis jordbruksmark, säger han.

Inte minst bygget av den 1 318 kilometer långa höghastighetsbanan mellan Peking och Shanghai visar att det kinesiska byggsättet är överlägset, menar han.

- Jag åkte själv sträckan på fem timmar och komforten var perfekt.

- Nu exporterar Kina sitt kunnande och bygger banor i länder som Kambodja, Vietnamn, Thailand, Malaysia och Singapore.

Per Corshammar tror inte att utvecklingen stoppas av den allvarliga olyckan i somras då ett höghastighetståg på sträckan Hangzhou till Wenzhou körde in i ett annat tåg som blivit stillastående på en bro efter blixtnedslag.

- En utredning av olyckan ska presenteras i december och enligt den information som vi fick är det ett mänskligt fel som låg bakom.

- Kinas snabba utveckling av järnvägsnätet har varit svår eftersom man måste utbilda många lokförare samtidigt. Då kan det leda till att man inte hinner med mentalt med den nya tekniken som människan skall arbeta med, säger Per Corshammar..

Det svenska sättet att bygga ny järnväg dömer han ut som både långsamt och föråldrat.

- Det behövs ett nytänkande inom byggindustrin. Det ska inte ta sju år att bygga sju mil järnväg som mellan Trollhättan och Göteborg. Bottniabanan, som tagit tio år, hade kineserna byggt på två.

Han kritiserar också ut de samhållsekonomiska kalkyler som visar att det inte skulle vara lönsamt att bygga höghastighetsbanor i Sverige.

- Modellerna tar till exempel inte rätt hänsyn till överflyttningen av passagerare från flyg till tåg och till resande över gränserna, säger han.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS