Slirig asfalt ruggas upp

2006-12-19 23:00  

Gåtan med de hala riksvägarna i Mellansverige är löst. Men inte fullständigt.

Under en period i höstas tappade bilarna greppet om vägbanan och började slira på riksväg 40, mitt i Borås. Det hände gång efter annan. En regnskur räckte för att göra vägen såphal.

NCC, som byggt vägen, hade blandat norsk syenit i asfalten. Det är en hård sten som är stark och håller nästan tre gånger så länge som granit. Men syeniten går att polera - som en diamant. Och det är vad som skett. Bilarnas däck har helt enkelt gjort stenen så blank och fin att den förlorat sin friktion. Regnet har sedan fungerat som rena smörjmedlet.

Att problemen varit värst i Borås beror troligen på att riksväg 40, som skär rakt igenom staden, dels har många krokiga på- och avfarter, där bilisterna gör kraftiga inbromsningar och accelerationer. Dels finns det också rödljus som ökar bromsandet och axandet - trafikbeteenden som polerar både däck och syenit. Genomsnittsfarten är också hög.

- Under senhösten har vi fräst vägbanan genom Borås och ruggat upp ytan. Nu håller sig bilarna kvar på vägen även när det regnar, säger Bo Sävinger på NCC Roads Väst.

I Norge, där syeniten är mycket vanlig på vägarna, har man inte haft samma problem. Men där är hastigheterna lägre, så möjligen blir halkan inte lika påtaglig som i Sverige.

- En annan förklaring kan vara att vi i Sverige blandar asfalten på ett annorlunda sätt, säger Bo Sävinger.

Å andra sidan har Tyskland och andra kontinentala länder samma problem. Där ruggar man upp den syenitblandade asfalten med speciella maskiner.

På kontinenten kör man inte heller med dubbdäck, som enligt NCC ruggar upp asfalten och ger den ökad friktion.

På rakare och mera normala vägar existerar inte problemet.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt