Skyddar elbilens batteri vid krock

2011-09-01 13:56  
Lådan väger 35 kg, innehållet 340 kg. Foto: Fraunhoferinstitutet

En batterilåda av fiberkompositer för elbilar minskar vikten med 25 procent och skyddar batterierna vid en krock.

Forskare vid tyska Fraunhoferinstitutet har bemödat sig om att batterilådan inte bara ska vara lätt och krocktålig, den ska även vara enkel att serietillverka.

Lådan tillverkas av fiberkompositer på ett sådant sätt att många av tillverkningsstegen kan utföras samtidigt.

Lådan som har tagits fram testas i Fraunhoferinstitutets testbil Artega GT, testbil med motorn där bak som institutet använder för utvärdering av elbilsdrift.

Lådan väger endast 35 kg, vilket är 25 procent mindre än en motsvarande låda i stål. Litiumjonbatterierna som ryms i lådan väger 340 kg.

Lådan klarar en krock motsvarande tio gånger tyngdaccelerationen. Om lådan träffas av ett spetsigt föremål i hastigheten 60 km/h skadas inte batterierna, uppger Manfred Reif, projektledare vid Fraunhoferinstitutets forskning om elbilar.

Dessutom skyddas de 16 litiumjonmodulerna mot fukt. Ett halvgenomsläppligt membran ser till att jämna ut trycket i lådan så att batterierna kan "andas".

Batterilådan demonstreras på mässan Composites Fair i Stuttgart senare i september.

Ny Teknik redaktion

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt