Skräp ger tåligare betong

2017-05-24 17:02  
Foto: Drexel University

Betongvägar tar stryk av vägsalt, men nu jobbar forskare i Philadephia på ett nytt recept som är okänsligt mot salt. Den hemliga ingrediensen är restprodukter från kol- och smältugnar – skräp som industrin gärna blir av med.

I USA snålar man inte med vägsaltet. Bara Pennsylvania vräker ut 900 000 ton årligen. Men saltet går hårt åt landets betongvägar. Kalciumkloriden reagerar med den kalciumhydroxid, det vill säga lut, som finns i betongen. Och biprodukten som bildas får vägbanan att vittra. Men nu arbetar en ingenjör vid Drexel’s College of Engineering på ett nytt betongrecept.

Yaghoob Farnman är chef för Advanced and Sustainable Infrastructure Materials Research på universitetet i Philadelphia. Han har skapat en metod för att inkorporera restprodukter från kol- och smältugnar i blandningen – för flygaska, slagg och kiseldioxid hindrar betongen från att reagera med saltet.

– Trots att kalciumklorid är mycket effektivt har många transportmyndigheter minskat den mängd de använder för att smälta is och snö, för de har upptäckt hur skadligt det är. Den här forskningen visar att man kan fortsätta använda kalciumklorid, men utan den kemiska reaktionen, om man väljer att skapa betong med alternativa cementhaltiga material, säger Yaghoob Farnman till Phys Org.

Läs mer:

Läs mer: Betongen kommer på rulle

Industrin vill gärna bli av med restprodukter som flygaska, slagg och kiseldioxid – nu kan det giftiga avfallet få ett nytt användningsområde. Vid ett test visade ultraljud, röntgen och undersökning i mikroskop att Portlands standardbetong fick skador redan efter åtta dagar. Detta sker på grund av att den kalciumoxiklorid som bildas expanderar. Specialblandningen förblev dock opåverkad. Forskarna upptäckte också att den vanliga betongen inte alls behöver frysa och sedan tinas för att det skadliga ämnet ska bildas.

Nu hoppas Farnman kunna utveckla en blandning som har samma styrka som originalet. Hans avdelning undersöker även möjligheten att skydda vägbanan med hjälp av ett lager av bakterier som hindrar uppkomsten av kalciumoxiklorid.  

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt