Skolbussen klarar alla vägar – och terräng utan vägar

2020-10-30 10:41  

Med en markfrigång på 34 cm kan skolbussen obehindrat köra igenom 90 cm djupt vatten. 6,9-litersmotorn med ett vridmoment på 1 150 Nm och fyrhjulsdrift innebär att ingen skolväg är för dålig.

Tjeckiska Torsus grundades 2016, och har ett partnerskap med MAN och Volkswagen. Företagets nischade, terränggående fordon vänder sig till industrin, myndigheter och nischade branscher.

I bolagets fabrik i Slovakien byggs bland annat bussen Preatorian – och med utgångspunkt från det fordonet har tillverkaren nu skapat en skolbuss som lär vara det mest specialutformade fordonet i världen avsett för att frakta skolbarn.

– Skolbussen var en av de första idéerna som vi hade eftersom Praetorian är ett säkert och robust fordon som vi vet kan hålla sina passagerare säkra även under de mest krävande förhållandena. Varsomhelst i världen där kunder kan ha ett behov av en skolbusslösning som kan köra effektivt och säkert i en utmanande terräng är Praetorian School Bus ett alternativ som levererar varje gång, säger Torsus vd Vakhtang Dzhukashvili till Carscoops.

Läs mer: Biljätte tar nya grepp för att ge gamla elbilsbatterier nytt liv

Bussen har plats för 35 elever. Samtliga säten har säkerhetsbälten som kan justeras för alla åldrar och som tillval finns bland annat ett höftstöd mot gången, så att man inte trillar ur sätet om underlaget är väldigt ojämnt.

Det är dock oklart var eleverna finns som har så dåliga vägar att de behöver bussens prestanda (och en skola som har råd med prislappen på cirka 1,7 miljoner kr). Exempelvis innebär en markfrigång på 34 cm att den obehindrat kan köra igenom 90 cm djupt vatten.

Foto: Torsus

Utgångspunkten för Praetorian är ett lastbilschassi från MAN. Motorn är en sexcylindrig diesel på 6,9 liter och 286 hk med ett vridmoment på 1 150 Nm. Den driver på alla hjul, som är utrustade med Michelins offroad-däck. Och två differentialer kan låsas när underlager får hjulen att spinna.

Torsus har ytterligare 15 varianter av Praetorian, med inriktning mot allt från gruvindustrin, motorsport, polisväsendet, räddningstjänst till olika typer av extrem turism.

John Edgren

Mer om: Bussar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt