Skippa komposten – tomat- och äggskal kan bli bildelar

2019-08-13 11:15  
Forskarna behöver försäkra sig om att deras restprodukter är minst lika hållbara som konventionella, innan de når marknaden. Foto: Honda

Vid Ohio State University forskar man på hur matrester ska få nytt liv. Det kan bland annat bli möjligt att bygga bilkomponenter av dem.

Nästa gång du kommer till bilhandlaren kanske du får en oväntad återförening med fjolårets söndagsmiddag. Tomat- och äggskal kan i framtiden ersätta andra ämnen i bildelar. Katrina Cornish, professor vid Ohio State University, säger i en intervju med branschtidningen Automotive News att hon tror att tomatskal är starka nog för att användas i däck, slangar, motorfästen och bussningar. 

Men inte nog med att vissa matrester kan användas för komponenter – de kan även göra kimrök överflödigt. Kimrök är en petroleumprodukt som förorenar atmosfären. Att ersätta den med restprodukter från matbordet skulle innebära en stor vinst. 

Därtill blir matrestkomponenter, i varje fall i teorin, lättare att ta hand om efter att de har blivit uttjänta. Det sistnämnda är intressant i och med att vi går allt mer mot en delningsekonomi.

Läs mer: Tesla-ägare opererade in rfid-nyckel i armen

Det ökade globala intresset för bilpooler och olika delningstjänster innebär en ny dimension av bilunderhåll. Delade fordon tenderar att användas mer frekvent än privatägda och slits därtill snabbare. Därför håller bilindustrin som bäst på att försöka hitta komponenter som är mer slittåliga. 

Det dröjer ännu ett tag innan vi kommer att få se komponenter från ägg- och tomatskal i serieproducerade bilar. Forskarna behöver försäkra sig om att deras restprodukter är minst lika hållbara som konventionella.

Läs mer: Bilen kan köra i sidled med Nevs-bolagets hjulmotor

Det här är inte första gången som matrester har används inom bilindustrin. Ford har vid flera tillfällen forskat på området. 2014 gick de samman med Heinz för att använda restprodukter från ketchuptillverkning. Fyra år senare använde de sojabönor i sätena till Mustang, och på 40-talet utvecklades en hel bilkaross av olika naturmaterial som sojabönor, vete och hampa.

Toyota å sin sida använder sockerrör och majs för att framställa ekoplast som används i Prius. Andra exempel där industrin försöker hitta naturliga alternativ till kemiskt framställda är däcktillverkarna Bridgestone som använder naturgummi från ökenbusken guayule och Continental som testar att framställa kautschuk från maskrosrötter.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt