Skenande kostnad för svenska höghastighetståg

2015-12-04 08:42  

Kostnaden för höghastighetståg i Sverige blir nästan 90 miljarder dyrare än beräknat, enligt Trafikverket. Bygget uppskattas nu kosta 256 miljarder kronor, skriver Dagens Nyheter.

(Artikeln har uppdaterats)

En stor kostnad är sättningen av spåren, så att marken inte ska kunna sjunka, samt att banan inte får ha några ändringar i höjd- eller sidled.

Bygget kan bli ännu dyrare. I beräkningarna ingår inte stationsbyggnader och spår från kommuner som ska kunna nå stambanan.

Att kostnaderna för höghastighetsspåren ökar kommer inte som någon överraskning för infrastrukturminister Anna Johansson (S).

– Det som har funnits hittills har ju varit ganska grova uppskattningar. Det faktum att det blir en högre kostnad när man gör en djupare analys är väl egentligen inte så förvånande, säger Anna Johansson till TT.

Trafikverkets rapport lämnas nu till Sverigeförhandlingen som har regeringens uppdrag att föreslå hur banan ska finansieras. Vid årsskiftet ska förhandlarna redovisa sina slutsatser för regeringen och innan dess vill Anna Johansson inte uttala sig mer specifikt om möjliga finansieringsalternativ.

I huvudsak kommer höghastighetsjärnvägen finansieras genom anslag, men förhandlarna tittar även på medfinansiering från exempelvis kommuner och företag samt banavgifter, skriver DN.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt