Skattechock ska dämpa suv-trenden i Frankrike

2020-01-02 16:30  
Trafikkontroll i Lyon, Frankrike. Foto: Nicolas Liponne

En rejäl skattehöjning riktad mot suvar. I Frankrike får de som nu köper en tung bil med högt utsläpp betala en hel del extra. Som mest är straffskatten på 20 000 euro.

Bilindustrin kämpar med omställningen till elektrifierade- och alternativa drivlinor. Men en sak går stick i stäv med detta – suv-trenden.

Sverige blev 2019 ett suv-land och vi är inte ensamma. Världen över vill konsumenter sitta högt och crossover-siluetter syns nu i allt från de största till de minsta bilmodellerna.

Det problematiska är dock inte estetiken – utan effektiviteten. Suv/crossoverkarosser har mycket högre luftmotstånd, vilket innebär högre energiförbrukning. För fossildrivna fordon översätts det till högre utsläpp.

20 000 euro för de största modellerna

Frankrike är ett land som nu drar lans mot suvarna. I slutet av december tog det franska parlamentet ett beslut om att höja skatten för höga trafikutsläpp i landets bonus/malus-system. För de värsta modellerna handlar det om 20 000 euro, en rejäl höjning från de tidigare 12 500 euro. 

Denna riktade skatt är tänkt att adressera det problem som suvar faktiskt innebär. För trots att de är mindre miljöeffektiva i och med högre utsläpp står karosstypen för i stort sett en tredjedel av all försäljning i Frankrike. Det rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Enligt franska finansministeriet kan suv-skatten komma att dra in 50 miljoner euro, pengar som regeringen säger att de vill använda för att hjälpa bilbranschen i skiftet mot renare bilar. Det kan låta mycket, men under 2018 betalade franska staten ut nära 550 miljoner euro i miljöbilssubventioner

Finansminister kritiserar suv-reklam

Men det slutar inte där. Finansminister Bruno Le Maire vill även att bilindustrin tar större ansvar när det kommer till reklam. Enligt nyhetsbyrån har han kritiserat just suv-reklam och tycker att framöver så borde de innehålla varningstexter om biltypens miljöpåverkan till konsumenter.

Dock är det inte den enda bilmarknadsregleringen Frankrike har infört. Även subventionerna för utsläppsfria bilar har setts över. Från och med nu har en avtrappningsplan påbörjats.

Under 2020 kan konsumenter få upp till 6 000 euro i subvention om de köper en el- eller vätgasbil (måste kosta under 45 000 euro). Denna kommer sedan kapas årligen i takt med att priserna på utsläppsfria bilar går ner.

Och de nya skatte- och subventionsbesluten var inte något som bilindustrin applåderade. Enligt nyhetsbyrån har den franska lobbygruppen PFA (La Plateforme automobile) reagerat starkt.

– Det här är dubbelstraff för konsumenterna. Elbilsmarknaden kommer inte lyfta utan starka köp-incitament. Alla har nått att förlora: industrin, miljön och den franska köpkraften, säger Luc Chatel, chef för PFA i ett uttalande.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt