Skärpt kontroll av godsvagnar efter gasolyckan

2009-07-03 11:25  

Efter gasvagnskatastrofen i Italien i slutet av juni vill EUs kommissionär för trafikfrågor, Antonio Tajani, samla till ett möte om järnvägssäkerhet.

Till mötet som ska hållas i september bjuder han in säkerhetsmyndigheter och järnvägsoperatörer för att diskutera ett gemensamt kontrollsystem för hela unionen.

- Liberaliseringen av godstransporterna på räls måste integreras i EUs kontrollsystem, säger Tajani. Vi måste gå från nationella kontroller till ett europeiskt kontrollsystem som liknar dem som flygsäkerhets- och sjöfartsmyndigheterna har.

Tågolyckan i italienska Viareggio kan nu ha orsakat så många som 19 dödsoffer. Ett godståg med 14 vagnar lastade med gasol (LPG) spårade ur på stationen mitt i staden strax före midnatt.

Gas läckte ut från en av vagnarna och när den blandades med luft antändes den sannolikt av en gnista. Bilar och hus inom en radie av 300 meter fattade eld vid den explosionsartade branden.

Vagnarna i olyckståget hyrs ut av österrikiska leasingfirman Gatx Rail, som har tusen vagnar rullande på de italienska banorna. Italienska statsjärnvägarna stoppade efter olyckan trafiken med alla vagnar från Gatx Rail för att undersöka i vilket skick de är.

Sannolikt orsakades urspåringen av axelbrott på en av tankvagnarna. Problem med godsvagnsaxlar rapporterades tidigare i våras av den tyska järnvägsinspektionsmyndigheten.

Myndigheten befarar att så många som 600.000 axlar på vagnar för tungt gods inte klarar uppgiften när axellasten överstiger 20 ton.

En av utredarna bakom snabbtågsolyckan i tyska Eschede 1998, professor Vatroslav Grubicic, säger till Westdeutsche Allgemeine Zeitung att axelbrott på godsvagnar har inträffat vid fyra tillfällen på senare tid. Han anser också att järnvägsföretagen försöker dölja i vilket tillstånd vagnsparken befinner sig.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt