Skärmen i Mercedes nya elbil är 1,4 meter bred 

2021-01-14 16:28  
Med zero-layer har Mercedes-Benz övergett traditionell meny-navigering  Foto: Mercedes-Benz

Elbilens skärm sträcker sig hela vägen mellan a-stolparna. Med modellen EQS överger Mercedes-Benz dessutom den traditionell menynavigeringen.  

Bland biltillverkarnas koncept är det vanligt att instrumentpanelen består av en display som i princip sträcker sig hela vägen mellan a-stolparna. Som exempel kan nämnas Hyundais designstudie Prophecy, eller kinesiska Bytons koncept med en 49 tum bred skärm. 

Och visst har skärmarna vuxit till sig även i produktionsmodellerna, som BMW:s elbil IX, eller kommande Lucid Air med sin krökta skärm med en bredd på 34 tum. Men nu sopar Mercedes-Benz banan med de ovan nämnda. 

Företagets lyxelbil EQS får en skärm som till synes löper hela vägen mellan a-stolparna. MBUX Hyperscreen består dock av flera skärmar som har dragits ut till 1,4 meter. Det ger en bredd som är jämförbar med en storbilds-tv, och den totala ytan är nära en fjärdedels kvadratmeter. Det skriver Mercedes-Benz i ett pressmeddelande.

Haptisk feedback och röststyrda menyer

Hyperscreen har haptisk feedback med tolv vibrationsmotorer. Passagerarsidan har fått en egen oled-skärm som kan leverera en skarp bild oavsett vinkel. Den stängs av när sätet är tomt. Även mittkonsolen är oled.

När det kommer till de delar som kommunicerar med föraren har biltillverkaren valt en annorlunda väg. Med ”zero-layer” har Mercedes övergett det klassiska tillvägagångssättet där man scrollar genom menylager på en pekskärm. I stället sköts nära nog alla funktioner som traditionellt har reglerats med knappar nu i stället via det röststyrda infotainmentsystemet MBUX – som nu har blivit mer avancerat – eller med handgester.

Till detta ska bilen intuitivt känna av vilka vad det är som föraren vill aktivera i varje given situation, och lösningen omfattar över 20 funktioner utöver navigation, telefon och media. Över tid ska systemet lära sig vad bilens olika förare brukar önska – från radiokanal till typ av massage eller stämningsbelysning.   

John Edgren

Mer om: Mercedes Benz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt