Skalbagge förebild för ny dieselteknik

2012-09-20 08:45  
Bomberbaggen försvarar sig med ånga som den alstrar med en egens jetmotor i baken. Foto: Swedish Biomimetics 3000

Den lilla bombarderbaggen försvarar sig med ånga som sprutar ur baken. Nu blir den förebild för en ny princip för bränsleinsprutning i dieselmotorer. Lägre bränsleförbrukning ska bli resultatet.

Bombarderbaggen har ett märkligt sätt att försvara sig mot fiender. Ur baken sprutar den en het ånga. Samtidigt hörs en liten knall. Den lilla gynnaren har i själva verket egen inbyggd jetmotor. Forskare vid Lunds tekniska högskola har nu fått 6,8 miljoner kronor i bidrag från Energimyndigheten för att med baggens försvarsteknik som förebild utveckla en helt ny princip för bränsleinsprutning i dieselmotorer. Projektet drivs i samarbete med utvecklingsbolaget Swedish Biomimetics 3000.

– Vad man upptäckt är att baggen generar dimman med hjälp av värme, och inte med tryck, som i dagens motorer. Det innebär billigare insprutare som kräver mindre energi samt möjlighet till minskade utsläpp, säger Per Tunestål, professor i förbränningsmotorer vid Lunds tekniska högskola.

Swedish Biomimetics har tidigare arbetat med att utveckla ett motsvarande system för bensinmotorer. Att få den att fungera i en dieselmotor är svårare. Dels har dieselbränslet högre kokpunkt, dels sprutas bränslet in i cylindern där trycket är högre. Om fyra år ska förstadiet till en prototyp vara framme. Ytterligare något år senare hoppas forskarna att tekniken ska finnas i dieselmotorer. Enligt Per Tunestål kommer tekniken att ge en bränslebesparing på ett par procent.

Så fungerar baggens jetmotor

Bombarderbaggens egen jetmotor får sin kraft från den kemiska energi som frigörs då två vätskor (väteperoxidas och hydrokinon) blandas i förbränningsutrymmet. Energin är så stor att restprodukterna (bensokinon och vatten) värms upp till hundra grader och förångas. Ångan sprutar ut med tjugo meter i sekunden och explosionerna upprepas hundratals gånger i sekunden.

Ulla Karlsson-Ottosson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL