Fordon

Ska Sveriges nya snabbtåg gå på 20 meter höga broar?

Framtiden för höghastighetstågen är på väg att avgöras. Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Arkivbild. Foto: Thommy Tengborg/TT

40 meter långa betongblock på 20 meter höga pelare. Det kan bli lösningen för de svenska höghastighetstågen, rapporterar Dagens Nyheter.Tekniken kan leda till snabbare byggtid, men ökad klimatpåverkan.

Publicerad

Inga beslut om teknikval är fattade, men Trafikverket håller på och utreder hur banorna för höghastighetståg bäst kan byggas. Ett alternativ som nu tas upp är att bygga en stor del av rälsen på upp till 20 meter höga landbroar. Pelarna ska gjutas i betong i fabriker längs med banan.

Tekniken ska presenteras i en rapport som läggs fram för regeringen den 28 februari.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här