Fordon

Självkörande uppstickarna tar sig ut på svenska vägar

Erik Coelingh i bilen som innehåller både en nödstoppsknapp, som helt kopplar bort de autonoma systemen, och en ”enhörningsknapp”, som testföraren kan använda då något ovanligt inträffar. Foto: Johan Kristensson
Erik Coelingh, teknisk expert på Zenuity, framför datorerna som behövs för att göra testplattformen Zebra, en Volvo XC90, självkörande. Den rullar nu på allmänna vägar i Sverige. Foto: Johan Kristensson
Einrides T-pod på testbanan Asta Zero utanför Borås.
Robert Falk, vd Einride. Foto: Foto: Johan Kristensson

Zenuity och Einride har bara några år på nacken och är delvis sprungna ur samma idé: att fordonsautomatiseringen radikalt kommer att förändra hur vi transporterar gods och oss själva. Nu är de på väg ut i trafiken.

Publicerad

Få tekniker har omgärdats av så stora förhoppningar som självkörande fordon, inte minst ur trafiksäkerhetssynpunkt. Men de senaste årens olyckor på allmänna vägar i framför allt USA har gett skeptikerna vatten på sin kvarn. Fullt automatiserade fordon lär dröja ett bra tag – men att vi kommer att få se ett gradvis införande tycks inte finnas någon tvekan om.

Zenuity och Einride är båda relativt nystartade svenska företag som rider på optimismen som omgärdar tekniken. På samma sätt bygger båda företagen på tanken att utvecklingen lämpar sig bättre i en mindre och flexiblare organisation än vad de traditionella fordonstillverkarna erbjuder. Samtidigt finns viktiga skillnader.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här