Fordon

SJ miljardsatsar på höghastighetståg

SJ ska i december besluta om köp av 20 nya höghastighetståg som kan göra 250 kilometer i timmen. Men på svenska banor kan de bara köra så fort på vissa sträckor.

Publicerad

<p>- Förslaget som ligger går ut på att köpa serietillverkade tåg, tågsätt som är väl beprövade, säger Dag Rosander, presschef på SJ.</p> <p>Exempel på tåg av den typ som SJ är intresserade av är Alstoms Pendolino, Siemens ICE 3-tåg och Bombardiers Zefiro. De kallas samtliga höghastighetståg eftersom de når upp i hastigheter kring 250 km/h eller mer.</p> <p>Av de tre har dock bara Pendolino så kallad lutningsbar vagnkorg, likt det svenska X2000-tåget , vilket underlättar när lokföraren vill behålla hastigheten i kurvor. </p> <p>Enligt honom är det företagets ambition att satsa på den nya typen av tåg. Investeringen beräknas uppgå till mellan 5 och 6 miljarder kronor. </p> <p>Det finns inget beslut i riksdagen om att bygga särskilda höghastighetsbanor. </p> <p><b>Klarar de nya höghastighetstågen att köra på de nuvarande svenska järnvägsbanorna?</b></p> <p>- Ja. Men de får anpassa hastigheten efter kurvor och banans beskaffenhet. På vissa, raka sträckor kan de komma upp i 250 km/timmen, på andra blir det långsammare, säger Dag Rosander.</p> <p>SJ räknar därmed att förkorta restiderna på sträckor som Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg.</p> <p>Höghastighetstågen är tänkta att ersätta de äldsta av X2000-tågen som måste börja fasas ut inom några år, och som i dag bara får köra i 200km/h. </p> <p>Den nya tågen bedöms kunna tas i trafik tre-fyra år efter beställningen gjorts. Det vill säga omkring år 2014-2015. SJ har också köpt in 20 stycken nya så kallade Alfa- eller Reginatåg som man kallar snabbtåg. Ett av dem är levererat och ska testas i Västerås.</p>