SJ belönar anställda efter tufft år

2011-02-07 15:23  

Ett tålamodsprövade år enligt vd Jan Forsberg men kunderna är relativt nöjda enligt SJ:s nöjdkundindex och de anställda får 5 000 kronor extra i lönekuvertet. Dock har styrelsen valt att undanta företagsledningen från belöningen. 

SJ presenterar i dag sitt helårsresultat. Resultatet före skatt uppgick till 406 miljoner kronor under 2010 en försämring från 622 miljoner kronor året innan.

För vintermånaderna är resultatet sämre, första kvartalet var resultatet minus 120 miljoner kronor och fjärde kvartalet var vinsten blygsamma 17 miljoner kronor.  

Resultatet har påverkats negativt av att SJ betalade ut 54 miljoner kr i resegarantiersättning under december. Dessutom har SJ betala 362 miljoner kr för tågkaoset under vintermånaderna 2010.

En punkt som företaget misslyckats med är punktligheten. Den har försämrats kraftigt under 2010.

Bara 86 procent av tågen kom i tid och för X2000-tågen är det ännu värre. Endast två av tre X2000-tåg kom i tid, enligt SJ:s bokslutskommuniké.  Av förseningarna menar SJ att man kan skylla 1/3 av förseningarna på SJ, resterade förseningar beror på infrastruktur och övriga orsaker.  Förra året kom 81 procent av x-2000 tågen fram i tid.

Statistiken för förseningar på mer än 15 minuter är också dyster läsning för SJ-cheferna. Två av tio x-2000 tåg var försenade mer än 15 minuter.

Företagets kundindex visar dock att kunderna enligt SJ är relativt nöjda. I ett intervall från 0 till 100 får företaget 72 i kundbemötande av sina kunder. Ett intervall som anses vara ”bra”. Över 75 anses vara mycket bra och över 80 innebär utomordentligt bra. För att anses som dåligt är intervallet 55-60. Under 50 anses vara helt oacceptabelt.

Vd Jan Forsberg skriver i sin vd-kommentar att 2010 för tågresenärerna minst sagt varit ett tålamodsprövande år. 

Styrelsen har dock beslutat att ge alla anställda 5 000 kronor förutom företagsledningen, som ett bevis på företagets uppskattning för det arbetet som gjort under året som inneburit stora utmaningar i arbetssituationen.

Jonas Karström

Mer om: Tåg Järnväg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt